Hur tas biobensinen emot av motortillverkarna? Vi ringde upp Pontus Liljequist, vd för för Mercury Sverige.
– Först och främst ska du ta dig en titt i instruktionsboken för båt respektive motor, alternativt ta kontakt med tillverkaren. Men att köra med en etanolinblandning på 10 procent i nyare motorer, tillverkade från 2005 och framåt, är inga problem för själva motorn.
E10 är en internationell standard och har bland annat funnits i USA har i drygt 20 år.
Läs också:
Nya bensinreglerna kan skada båtmotorer – ha extra koll i sommar!
Stora problem med nya bränslet till båtmotorer!
– Däremot kan andra skador uppstå. Har båten en fast tank i plast kan E10 orsaka skador. Det kan också bli skador på bränsleledningar och anslutningar.
Pontus Liljequist menar att risken för negativ påverkan på nyare småmotorer är låg. Här det är lätt att hålla uppsikt över tank, slang och blåsa och man kan tidigt märka om något blir torrt eller spricker. Däremot kan det vara värre för den som har stora fasta tankar i plast eller aluminium. Här gäller det alltså att tänka sig för, göra täta kontroller och framför allt att leta fram instruktionsboken.
Det är inte motortillverkaren som ansvarar för bränslesystemet, så även om motorn klarar av E10 är det alltså inte säkert att resten av båten gör det.
Inte för att det kanske är helt OK, men det finns bränsletillsatser för att skydda tank, slangar, aluminiumkomponenter (där etanolbaserad kan leda till allvarlig korrosion), etc. Även om dessa tillsatser kanske motverkar något de positiva miljöeffekterna E10 kan föra med sig, så är de negativa effekterna av att tvingas kassera funktionell utrustning, skadad av ett nytt drivemedel, mycket värre.