Efter ett väldigt tufft första dygn har vädret nu lugnat ner sig i årets upplaga av Fastnet Race där den svenskflaggade klassikern – Sparkman & Stephens 63:an Refanut med Fredrik Wallenberg i spetsen, är med och kämpar.
Bilden ovan talar för sig – med tanke på det sätt som Moder Natur bollar omkring med den 30 ton tunga svenska havskryssaren.
Detta i en havskappsegling som inte bara är känd för att vara världens största utan också den mest ökända. Inte minst efter den svåra stormen som drog in över flottan i 1979 års upplaga och som kostade 15 människoliv.
Krockar och haverier
Årets upplaga varken kan eller ska jämföras med upplagan 1979 men bjöd likväl på minst sagt tuffa förhållanden det första dygnet. Så pass att inte bara ett par, utan en hel handfull, av de stora favoriterna tvingades bryta på grund av allt från krockar och mastbrott till mindre dramatiska haverier ombord.
Exempel på meriterade deltagare som bröt tidigt är Yannick Bestaven, tidigare vinnare av Vendée Globe IMOCA med Maitre Coq IV som krockade med en annan deltagare.
Många deltagare men snabbast av alla på den 695 sjömil långa banan var trimaranen Edmond De Rothschild som tog line honours.
Samma sak med Giovanni Soldini och hans besättning på MOD 70:an Maserati som bröt på grund av en vinsch som hade gjort sitt.
Det värsta är över
Mitt i allt detta och under det svåra första dygnet kämpade alltså Refanut med besättning på och har enligt uppgift nu nått Scilly Islands i betydligt lugnare och värdigare förhållanden.
Värdig segling, snarare än de mycket spartanska förhållanden som annars brukar prägla havskappsegling, är för övrigt något som är återkommande när det gäller livet ombord på Refanut.
Läge för oxfilé?
Under åtets upplaga av Gotland Runt ska det ha serverats oxfilé med bearnaisesås ombord, en nivå som vi antar att man åtminstone inte kom upp till under det första dygnet av årets Fastnet Race.
Hamnen återkommer med fler rapporter inom kort.
Foto: Kurt Arrigo, Carlo Borlenghi och Stefano Gattini.