Rand Archipelago 31 – stor, stark, sober och snäll

Den svenska återförsäljaren Go Electric fortsätter den inslagna banan att försöka frälsa båtvärlden med eldrivna båtar där Rand Archipelago 31 är den senaste nyheten.

Stor och stark när det gäller drivkraft och sjöegenskaper. Sober när det gäller design och snäll när det gäller utsläpp och klimatavtryck. Det är den korta beskrivningen av Rand Archipelago 31.

Se också:
Rand 28 Leisure – stort kliv mot eldrift
Rand Leisure 28 – snål, snygg och snubbelfri!
Rand 28 Leisure – första intrycken från testen

Detta är inte bara är den största båten i modellserien utan också den färskaste – så färsk att det första exemplaret inte har lämnat fabriken ännu. Går som man hoppas så kommer det första exemplaret att sjösättas lagom till nästa säsong.

En förarglig epidemi har försenat världspremiären av Rand Archipelago 31 men går det som man hoppas blir den klar nästa år.

När så sker kommer den med ett en större batterikapacitet än alla tidigare modeller vilket gör att flaggskeppet ledigt ska leverera en räckvidd på 60 sjömil i 7 knop eller 25 sjömil i 26 knop – för att ge en ungefärlig fingervisning.

Nya flaggskeppet

Archipelago 31 präglas av samma sobra, raka och enkla design som sina syskon där Rand 28 Leisure har figurerat mest på Hamnen hittills.

Totalt bjuds sittplatser för upp till tio passagerare och kojplatser för fyra i nyheten. Därtill kommer ett dugligt kök och allt detta utan att det känns det minsta trångt. Tvärt om ska alla ytor och utrymmen ge ett föredömligt luftigt intryck.

Ljus och luftig inredning och en närmast osynlig gräns mellan inne och ute utlovas i nyheten.

Ett lika djärvt som frestande grepp är hytten som närmast liknar en glaskupol. Med sina stora dörrar och öppningsbara sidofönster är känslan av att sitta utomhus och köra inte långt borta.

Om leveransen av Rand Archipelago 31 känns avlägsen så är ligger Sverigepremiären av lillasyster Rand Spirit 25 desto närmare i tid.

Rand Spirit 25 snart klar för leverans.

Enligt uppgift ska den vara klar för leverans de närmaste dagarna och ett frestande alternativ till Rand Leisure 28 (se testen) genom att ha samma drivlina, batteripack och elmotor men också vara ett ton lättare…

… med allt vad det gör för prestandan och räckvidden.

Mer info om Rand Archipelago 31, 28 Leisure och Spirit 25 här.

Lämna en kommentar