Vad göra när kriget till havs är över och de gamla America’s Cup båtarna gjort sitt? Svaret är återbruk.
Få är de som vet vad som egentligen krävs för att kamma hem världens äldsta idrottspokal.
Klart är dock att det – förutom självklarheter som talang och skicklighet – också krävs en svindlande stor budget i en sport där utveckling och innovation är avgörande.
I klartext innebär detta också att båtarna åldras och blir odugliga i America’s Cup-sammanhang i samma stund som slaget är över.
Se också:
Nya snabba eldrivna Goldfish-båtar till Sail GP
Sail GP – tunga namn i snabbaste foilande katamaranerna
Nu finns det dock en återvinningsstation för de avdankade America’s Cup båtarna som var med på Bermuda 2017. Hur deppigt det än kan låta så är Sail GP, som är en serie för dessa båtar, en mycket het uppgörelse i kappseglingsvärlden.
Efter en rejäl så kallad refit är de gamla båtarna snabbare och bättre än någonsin och om det går som man hoppas drar det hela igång igen i april med James “Jimmie the pitbull” Spithill (skeppare för det amerikanska laget) som just nu är rorsman för Luna Rossa i America’s Cup och med Peter Burling som just nu försvarar Nya Zeeland i America’s Cup, i spetsen.
Enligt planen har serien också ett delstopp i danska Århus.
Se inslaget!