Tappade containrar drabbar inte bara fartyget som tappat dem och havsmiljön utan också annan sjöfart. Inte minst havskappseglare där deltagare i Jules Verne och Vendée Globe är färska exempel.
En svår storm på Stilla havet bollade runt med det 364 meter långa fraktfartyget ONE Apus så illa att det tappade en ansenlig mängd containrar.
Men det var först vid ankomsten till Kobe i Japan sjunde december som man förstod vidden av förlusten – enligt uppgift svindlande 1 816 stycken.
Tappade containrar är heller inte bara förluster för rederiet och de närmast inblandade.
Kappseglare hårt drabbade
När containrarna flyter omkring,gärna precis under vattenytan, är de också en stor fara för annan sjöfart. Under brinnande kamp mellan Sodebo och Gitana under rekordförsöket non-stop runt jorden (Jules Verne Trophy) krockade stora Ultim-trimaranen Gitana med ett okänt objekt och skadades såpass att de tvingades bryta.
I pågående ensamkappseglingen Vendée Globe har hittills sex båtar tvingats bryta, Alex Thomson på Hugo Boss är ett exempel.
Att deltagare i ovan nämnda race har tvingats bryta beror till stor del av krockar med okända föremål.
Värre väder
Tappade containrar verkar också vara ett problem som växer i takt med klimatförändringarna som skapar allt mer extrema väderförhållanden.
Stormen som drabbade One Apus slog till måndagen den 30 november när fartyget befann sig mitt ute på Stilla havet. Ingen av containrarna har enligt uppgift ännu kunnat hittas och spåras till One Apus.
Se fler bilder av kaoset på gcaptain.com.