Test: Vector 85 MFC – mer stridsbåt åt folket!

Den är grå, rå och kommer från samma ritbord som legendariska Stridsbåt 90. Dags att bjuda upp Vector 85 MFC till dans på stökiga farvatten.

Grabbräcket på taket är snyggt men inte helt igenom funktionellt – och därmed har vi sammanfattat allt på Vector 85 MFC som inte andas funktion.

Se också:
Vector 150 – nya svenska tullkryssaren god för 65 knop!

I övrigt är detta en stryktålig stridshingst vars uppgift är att leverera, hålla ihop och fungera i alla lägen. I stiltje såväl som i storm.

Släkt med Stridsbåt 90

Fattas bara när den har växt fram på samma ritbord som Stridsbåt 90, också det ett stöddigt flytetyg som inte har mycket till övers för kosmetika och lull-lull.
I Vector 85 är det befriande lätt att röra sig på det halkskyddade fördäcket, på akterdäcket och ut via dörren till den halkskyddade badbryggan.

Förskeppet är brett och hindrar båten från att gräva ner sig i vågdalarna!

 

Därtill, såsom brukligt med båt i plåt, klaras vårrustningen av i ett huj.

Klarar jävliga förhållanden

Kort sagt – Vector 85 MFC är skapad för att leverera utan att kräva någonting tillbaka, samt för att trivas i de jävligaste av förhållanden. Men så finns där också gott om krut där bak, närmare bestämt en Mercury på 400 hk som snabbt trycker upp ekipaget i 47 knop.

1,3 liter per sjömil

Billigast kör man i 27 knop då man kommer undan med en förbrukning på 1,3 liter per sjömil.

Men roligast under testdagarna var inte att mysa runt på plattvatten och leta optimalt gångläge. Utan att fresta på utanför Sandhamn i kulingvindar.

Vector 85 MFC
Längd: 8,25 m m
Bredd: 2,49 m
Motor: 250–450 hk
Toppfart: 40-55 knop
Pris: 1 700 000 kr (med Mercury 400 hk).
Mer info: www.vectorproboat.com