Grundreceptet är det samma – gammal design och modern teknik. Men nya Merione 22 upplevs som betydligt luftigare än sin föregångare.
Förebilden är den vackra och lättdrivna Petterssonbåten från 1910 och framåt. Sedan har man kombinerat den med modern byggteknik, moderna material och modern teknik.
Hamnen.se har redan testat föregångaren Merione 22 LC med alla dess fördelar av miljövänlig och snål framfart.
Mer svängrum
Nu kommer nästa variant på samma grundrecept som framför allt ska vara litet mer öppen och luftig än sin föregångare.
Det lättdrivna skrovet trivs bäst i farter runt 15 knop och då kan man köra i upp till två timmar innan batterierna behöver laddas om.
När Hamnen.se provkörde fanns bara ett utombordaralternativ. Nu går båten också att beställa med en el-inombordare” från finska Oceanvolt, precis som i finska elbåten Q 30 (se videon när vi testar Q30).
Fortfarande dyr
Men så var det det där med priset. Merione är allt annat än billig och för den nya modellen får man räkna med att betala runt 1 000 000 kr vilket får anses vara mycket för en öppen båt på sju meter.
Och som är svårt att köra in även om drift– och underhållskostnaderna är låga.
Se också:
Hamnen.se testar Merione 22 LC.
Framtidens båt – Loxo 32 drar fem liter per timme i 12 knop
Merione Sports Commuter | |
Längd: | 7,10 m |
Bredd: | 2,24 m |
Vikt: | ca 1 200 kg |
Motor: | Torqeedo 345 V, 33–66 kW |
Batteri: | 32 kWh BMW 48V |
Antal personer: | 6 |
Pris: | från ca 1 000 000 kr |
Mer info: | ny.merione.se |