Skrov med fyra steg påstås vara bästa vägen

En grekisk RIB-tillverkare påstår sig ha knäckt koden för vad som är det perfekta skrovet. 
Vi tar en titt.

Det finns förmodligen inte, och kommer förmodligen aldrig att finnas, ett skrov som är bäst på allt. Vissa går snabbare, snålare och mjukare i smult vatten och andra dominerar i tuffare väder. 

Här träffar vi en säljare av grekiska Skipper RIB som utvecklat vad de hävdar är den perfekta fartbåten för tuffa förhållanden. 

Tvärgående steg är en omdiskuterad designform som vissa säger i princip bara ger fördelar. Andra hävdar att det inte alls är särskilt effektivt utan att det mest innebär större risker. 

De positiva rösterna säger bland annat att rätt formade tvärgående steg eliminerar vakuumet som kan skapas mellan skrov och yta. På så vis minskas motståndet varpå farten blir högre och förbrukningen lägre. Mest påtagligt är dock att attackvinkel blir snudd på konstant.

Motståndarna säger bland annat att det är riskfyllt med steg. Att de i vissa situationer istället för att eliminera skapar ett vakuum mot ytan som gör att båten suger fast, vilket kan få trista konsekvenser. 

Andra hävdar att stegskrov är helrätt på alla sätt så länge föraren vet hur skrovtypen ska hanteras. 

Se exempel när vi testkör Goldfish 28.

Med detta i ryggen köper vi på Hamnen.se inte konceptet med att det perfekta skrovet bygger på fyra tvärgående steg rakt av, även om vi är helt öppna för att det faktiskt kan fungera fint. Vi vill bara se och uppleva det först.

Dessvärre framstår inte försäljaren vi intervjuar som den mest kunniga men konceptet har prisats tidigare och vi hoppas framöver på att få en ordenlig inblick tillsammans med tillverkaren. 

Se mer i ämnet extrema skrov:
Svenska Petestep ska revolutionera båtlivet med bättre skrov
Goldfish 23 – stil på stegat racingskrov 
Härliga helikopterbilder som ger gåshud – och insikter

Lämna en kommentar