Test: Nord Star 47 SCY – machobåt i lyxförpackning

Hon är Finlands största serietillverkade motorbåt genom tiderna och en arbetsbåt i lyxförpackning med en flybridge som kronan på verket. Målet är att stjäla kunder från presigevarv som Princess som Fairline. Hamnen.se är först ut att testa Nord Star 47 SCY i ett isigt Finland.

Det är en maffig pjäs som tornar upp sig bakom den frostiga vassruggen som ramar in Nord Stars egen hamn utanför finska Karleby. Jag känner direkt igen linjerna från övriga båtar i Nord Star-flottan och det står snabbt klart att varvet inte gjort några större utsvävningar exteriört på sin nya bjässe.

Nord Star 47 har samma kantiga och kraftiga formspråk som sina syskon. Den känns alltså som en sorts modern version av en klassisk fiskebåt som försetts med ett planade skrov och fått i sig en rejäl dos steroider.

Familjeföretag
Jag ska snart få en rejäl genomgång av varvets ägare, Olli Lindqvist. Han är andra generationen i familjeföretaget Linex Boats som skapat Nord Star och nu lämnar han successivt över firman till sin son.

Traditioner är viktiga och linjerna som förr alltid formades för hand av Ollis far skapas sedan bara ett par år tillbaka i 3D-program. Men formen kommer fortfarande från familjen. Nu är det Olli och sonen Simon som designar. En nyhet med Nord Star 47 är dock att alla formar frästs fram, vilket borde lyfta precisionen på mått och vinklar.

Lyxig arbetsbåt
En specialbyggd gummilist (som i sig väger 300 kg) sträcker sig kring skrovet och får den nya 47:an att kännas ännu mer robust än sina småsyskon. Jag upplever den också som mycket lyxigare. Förmodligen är det tack vare alla kromade detaljer, de maffiga sofforna i såväl för som akter och den stora flybridgen.

Den mest påtagliga känslan av flärd får man dock innanför skalet.

En del av tanken med Nord Star 47 SCY är nämligen att finna kunder som inte bara är ute efter en råbarkad allvädersbåt med enorma lastytor och breda gångbord. Här får man också stora och luftiga sociala utrymmen med breda soffor, stort pentry med direktaccess till akterdäck och sovrum som ska imponera på de mest kräsna av gäster.

Cocktailpartyn långt in på hösten
Akterdäcket är skyddat av flybridge och kan ramas in med ett kapell. Man kan alltså nyttja den här ytan till middagspartyn och inte bara till att lasta prylar, så som man kanske är van vid när det gäller klassiska hyttbåtar. Med akterdörren öppen och värmarna igång kan “baren” vara igång för varma bjudningar långt in i oktober.

Gästhytten ligger i förpiken och är den största kabinen med utsikt åt båda håll. Härifrån har man också en egen ingång till det stora badrummet som ligger i mitten av båten. Ytterligare en toalett ligger i korridoren.

Tilläggsbeteckningen SCY står för semi custom yacht och betyder i klartext att man får utforma vissa saker lite som man vill. Exempel kan vara att låta göra den aktre hytten till en tvättstuga eller förse den med våningssängar och ett litet separat pentry till besättningen.

Nedgången till akterhytten är för övrigt väl dold. Entrén är en anspråkslös lucka i vid pentryt.

Se hela testen i videon ovan och läs mer mer hos Nord Star.

Se dataruta och läs mer om våra första intryck av Nord Star 47 SCY!

Mätningar – utförda av Volvo Penta*
Fart i knop Bränsle l/tim Varv/min Bränsle l/nm
10,9 54 2 000 5,0
15,7 79,5 2 400 5,1
21,7 108,5 2 800 5,0
27,9 133 3 200 4,8
32,3 161 3 500 5,0
33,1 169 3540 5,1

*Testerna utfördes av Volvo Penta på lugnt vatten med fem personer ombord och 20% fylld bränsletank. Propeller T4.

Lämna en kommentar