Den första veckan av det hårdaste seglingsracet i världen – Vendée Globe – har blivit precis så spännande som vi hoppats.
Den stora frågan inför racet var – hur snabba är de nya “mustaschprydda” båtarna (läs foilförsedda)? Kommer den äldre generationen båtar vara helt rökta?
En fantastisk sak med Vendée Globe är att gamla båtar ofta har varit väldigt konkurrenskraftiga, vilket lockat många deltagare och gjort det möjligt för lag med mindre budget att kunna hänga med i toppen.
Efter en vecka in i racet kan vi konstatera att mustaschbåtarna generellt går som tåget när det blåser, precis som många trodde. Men det mest intressanta, samt mest glädjande, är att Vincent Riou med sin gamla båt PRB, utan foils, stadigt har legat med i toppen.
Den ende britten i racet är Alex Thomson och som vanligt har han en extrem båt.
Han går ofta sin egen väg och designmässigt har han ofta tagit ut svängarna ordenligt. Den här gången har han överlägset störst foils, vilket såklart är en stor risk då ingen säkert kunnat säga hur snabbt det är sett till racet i sin helhet.
Men nu råder inga tvivel om att hans båt går undan. Som exempel har han som snabbast avverkat 479 sjömil sedan starten. Vincent Riou på PRB har som mest seglat 447 sjömil.
Men Alex Thomson tar inte bara risker i båtdesign. Han tar också ofta sina egna spår på banan och han inledde med vad han själv kallar “a huge mistake” och föll snabbt ner i placeringslistan.
Här berättar Alex Thomson om sitt misstag.
Otroligt nog har han senaste dagarna tagit igen det stora gapet. Efter ett eget vägval med att passera Kap Verde nära om styrbord, så ligger han nu i topp med över 30 sjömil till tvåan Seb Josse och trean Vincent Riou, vilka förmodligen legat inom synhåll för varandra de senaste timmarna.
Men snart kan allt ställas på ända igen. Båtarna närmar sig nämligen ekvatorn och Doldrums där vindarna är allt annat än pålitliga och åskmolnen haglar tätt, eller lyser med sin frånvaro.
Ytterligare spänning får vi genom att Alex Thomson har problem med sin motor och måste lägga mycket tid på att laga den.
Senaste dagarnas uppdateringar från Alex Thomson och hans väg mot toppen: