Patrik Söderholm sticker inte under stol med att han har höga ambitioner. Under vintern har hans senaste skapelse, Marell 850wa, tagit form. En båt som han hoppas och tror ska bli en värdig utmanare till såväl Viggo och Anytec som andra prestigemärken inom plåtbåtbranschen.
Se video när vi testar Marell 850wa!
Båten har tydliga drag från sin skapares långa erfarenhet av såväl strids- och räddnings- som racingbåtar. Därför är den också begåvad med en rad lösningar som inte är så vanliga på renodlade fritidsbåtar.
Som förare har man sedan god assistans av en eller två navigatörer som får plats i varsin separat stol snett bakom på ömse sidor.
Att sittplatserna är utformade på just det sättet är av en väl genomtänkt anledning. När farten närmar sig 55 knop kan föraren vara helt koncentrerad på att framföra båten säkert medan navigatören till styrbord hanterar all övervakning och alla skärmval från en kontroll på sin sida.
Delade uppgifter
Sedan kan föraren och de båda navigatörerna överblicka och hantera varsin multifunktionsdisplay och på så sätt vara en delaktig i den gemensamma upplevelsen.
På det hela taget har teamet bakom Marell 850 WA lagt stor möda på att skapa en förarplats med god ergonomi.
Marell 850 WA rekommenderas med dubbla motorer på vardera 250 hk. Det räcker till en toppfart på strax över 55 knop. Skrovmässigt bär båten ett tydligt arv från Patrik Söderholms bakgrund inom båtracing.
Strävan har varit att skapa en lättdriven båt som balanserar högt på sin V-botten. Men utan att den för den skull blir för rank och går med för utmanande liten våt yta.
Se också:
Marell 850 WA – ny svensk machobåt.
Marell 850 WA | |
Längd: | 8,80 m |
Bredd: | 3,00 m |
Vikt (utan motor): | 1 500 kg |
Motorstyrka: | 2 x 250 hk |
MAX Motorstyrka: | 2 x 400 hk |
Toppfart: | +55 knop |
Bränsle: | 2 x 280 liter |
Antal personer: | 8 |
Pris med 2 x Evinrude 250 hk: | från 1 200 000 kr |
Mer info: | www.marellboats.se |