Mer kraft, högre vridmoment och en anmärkningsvärt tyst och jämn gång. Det är vad som utlovas i Mercury/MerCruiser 6,2-liters V8-drevmotor som nu kommer i två varianter (300 och 350 hk).
Samtidigt deklarerar man stolt att den nya motorn är för marin användning hela vägen från grunden. Något som man kan tycka borde vara självklart. Men alls icke har varit det.
Bättre vridmoment
Till de nya finesserna hör bland annat ett insugningssystem som med sina långa vridna kanaler optimerar luftflödet och ger ett förbättrat vridmoment och därmed bättre acceleration.
Det ovan nämnda är en funktion som är en bra hjälp när man till exempel kör i långsam planingsfart utan att plötsligt ramla igenom planingströskeln.
Mer pålitlig
Listan med funktioner kan också fyllas på med insugsljuddämpare som dämpar buller, ett helt nytt spjällhus bakpå motorn som riktar ljudet bort från förarplatsen samt ”säsongsförlängande dräneringssystem” som säkerställer pålitligheten under den känsliga övergångstiden mellan säsongerna.
Större efterfrågan på bensinmotorer
Motortillverkarnas stora nysatsning på bensinmotorer har sin enkla förklaring – efterfrågan har ökat markant efter många år då dieselmotorer har dominerat marknaden på våra breddgrader totalt.
– Men det är egentligen ganska konstigt, säger Anders Tibblin, som är Service Manager på Mercury. Han fortsätter:
Mercury/MerCruisers nya V8 har sverigepremiär på vårens båtmässor.
Läs också om Volvo Pentas storsatsning på bensinmotorer.
Mercury/Mercruiser 6,2 l | |
Längd: | 318 mm |
Bredd: | 762 mm |
Höjd: | 559 mm |
Vikt (utan drev): | 391 kg |
Motorstyrka: | 350/300 hk |
Maxvarv: | 5000 – 5400 rpm |
Slagvolym: | 6,2 l |
Bränsle: | bensin |
Bränsletillförsel: | datorstyrd elektronisk insprutning |
Kompatibla drev: | Bravo One, Bravo Two, Bravo Three |
Grundpris (300 hk) med Bravo One: | 234 400 kr |
Grundpris (350 hk) med Bravo One: | 246 000 kr |
Mer info: | www.mercurymarine.com |