Foto: Jesper Zander.
Det hela började för åtta år sedan i Makedonien då den tidigare båtracingföraren Peter Bjersten gjorde slag i saken för att förverkliga sin dröm – att utveckla världens mest effektiva planande v-skrov.
Hans idéer övergick snabbt till modeller och snart började Peter och hans svåger att bygga testbåtar i ett garage i Skopje. Allt för att testa och utveckla skrovtekniken som nu går under namnet Petestep.
Det som Peter gått och irriterat sig på genom åren var att vanliga skrov ödslar energi på att skicka “spray” åt sidorna. Peter tyckte att man istället borde rikta energin neråt och bakåt och på så vis färdas effektivare.
Efter många års testande och omkring 100 ombyggnationer har Peter och laget bakom Petestep nu hittat en formel som de hävdar skapar snabbare men framförallt mjukare, tystare, snålare och säkrare gångegenskaper.
En prototyp som filmades i vintras. Toppfarten är 70 knop med 150 hk och förbrukningen i toppfart ligger på 0,85 l/nm. Bottenvinkeln i aktern är 21 grader men upplevs som om den vore 29 grader. Allt enligt Petestep.
Videon är fångad under Nynäs Offshore Race och visar när Ulf Brändström får en ordentlig flygtur i sin Petestep-försedda V150-båt. Han flyger förbi en båt som tävlar i V115, klassen under.
Foto: William Söderlind.
Målet från start har varit att förbättra egenskaperna rejält för alla planande motorbåtar, såväl för familjebåtar som för riktiga fartåk.
Sedan fyra år har Petestep AB ett fullskaligt forskningsprojekt där de utöver skrovtekniken också utvecklar världsledande simulerings- och designverktyg.
Idag har Petestep AB fått ett stort patent beviljat och ytterligare ett är inlämnat. Fem pilotprojekt rullar och under 2016 ska man lansera sina verktyg och tekniker till båtindustrin.
Foto: Jesper Zander.
Bästa måttstocken för utvecklingsprodukter är ofta att ställa upp i tävlingar.
Sagt och gjort. Petestep värvade båtracingföraren och båtbyggaren Ulf Brändström som gjorde om en prototyp till en tävlingsbåt för klassen V150 och senare även för V115 och V300. Under sommaren 2015 har han testat och tävlat med fina resultat i V150.
Kontroversiell och uppseendeväckande
Konkurrenterna lär ha skruvat ordentligt på sina huvud när Ulf Brändström anlände till första tävlingen med den udda båten.
Och än mer efteråt då han visat vad den gick för.
Efter navigatören flugit ur båten just innan mål när man ledde stort på Roslagsloppet och efter att motorn lossnat och gått sönder på två tävlingar så kom toppresultaten. Vinst i Smögen Offshore Race, i Saltsjöloppet och i Uppsala Offshore Race. Förklaringen sägs givetvis vara båtens fartegenskaper. Men prestandan uppnås nog främst genom skrovets lugnare och mjukare gång. Besättningen orkar helt enkelt hålla högre fart än traditionella skrov i hög sjö.
Bannlyst från racing?
Konkurrenterna är knappast oberörda. Just innan den här artikeln skulle publiceras har det kommit ett förslag om att ändra i reglerna så att Petestep-båtar inte ska få tävla i V-150-klassen nästa säsong.
“Det går för fort. Farterna i den här klassen är inte tänkta att överskriva 65 knop”, menar kritikerna som också motiverar beslutet med att gamla båtar ska fortsätta att vara konkurrenskraftiga för att hålla klassen lika aktiv som den är.
Byggs i Visby
I vinter kommer den första fritidsbåten med Petestep att presenteras. Det är en mycket intressant 33-fots kabinbåt vid namn HOC 33P. Den är framtagen av HOC Yachts, ritad av EBYD och byggs av Swedish Composites i Visby, samma fabrik som tidigare byggt bland annat Nimbus och J-Craft.
Intervju med Ulf Brändström och mer om Petestep kommer på Hamnen.se inom kort.