Cooper 800 – den lugna galoppens lovsång

Lång vattenlinje, bärig akter,  fria ytor, många stuvfack och snitsiga finesser. Ett gammalt holländskt recept som är värt att prova. 

Man kan tvinga en båt upp i planing. Eller så kan man finna sig i att åka i deplacementfart. Trenden är tydlig. Allt fler har fattat poängen med det senare. Därför tror vi att båtar som Cooper 800 kommer att vinna allt större mark.

Den är inte gjord för att gå fort. Bara så fort (mätt i knop) som den är lång (mätt i meter). En gammal tumregel. Det kallas som bekant för – deplacementfart.

Ingen bogvåg att tala om. Inget svall bakom aktern. Ingen brådska. Och heller ingen bränsleåtgång att tala om.

Var lugn eller välj något annat
Om man ser Cooper 800 för vad den är, en deplacementbåt, och inte frestas att välja det största motoralternativet, Yanmar 110 hk, som ger en toppfart på högst onödiga 24 knop, så kan Cooper vara rätt båt.

Eller så kan man köpa en Cooper 800 utan att stämma in i den långsamma galoppens lovsång. Och undra om den kanske kan komma upp i 25 knop i stället för 24 om man bara hittar rätt trimvinkel, stigning och diameter? Men då är man fel ute.  

Visas på båtutställningen Öppna varv på Orust den 21-23 augusti.

Se videon när vi testar holländska glidaren Islopet Rapida!

Cooper 800 Tender  
Längd ö a: 8,35 m
Längd v l: 7,95 m
Bredd: 2,35 m
Djupgående: 1,10 m
Vikt: 1 950 kg
Motor: Yanmar 22hk/54hk/75hk/110hk
Toppfart med 110 hk: 24 knop
Bränsle: 40 liter
Vatten: 40 liter
Antal personer: 10
Mer info: www.malmonsmarina.se

Lämna en kommentar