Ett år har nu gått sedan finska Axopar med buller och bång lanserade sina strykjärnslika 28-fotare och det var många som studsade när de såg dessa raka stävar, låga fribord och på det hela taget mycket djärva design.
Till Axopars stora glädje var det också många som föll pladask för konceptet. Fram till nu har man sålt de fyra varianterna av Axopar 28 i mer än 150 exemplar.
Nu spänner man bågen på nytt och hoppas att det ska finnas marknad för en 37-fotare med samma djärva design. Anmärkningsvärt är också priset, cirka 850 000 kronor (utan motor), som måste betraktas som lågt för en båt på 11,20 meter.
Precis som lillasyster kommer den med ett vasst skrov och dubbla steg. Och precis som lillasyster har får den en mycket låg tyngdpunkt vilket uppskattades när vi tog den på pulsen förra sommaren. Se testen här.
Nyheten Axopar 37 kommer i fyra olika varianter. Med eller utan styrhytt/salong samt med eller utan akterruff. Det är alltså upp till beställaren att bestämma sig för om stora öppna däcksytor eller gott om vindskydd och boutrymme är att föredra.
Med 350 hk på akterspegeln beräknas Axopar få en toppfart på 35 knop. Med 350 hk hoppas och tror man också att bränsleförbrukningen ska stanna på runt 1,65 liter per sjömil i en marschfart på 25 knop.
Om allt går enligt planerna så premiärvisas båten i september. Hamnen.se har förstås satt upp Axopar 37 på listan “Att testa” under rubriken “snarast”.
Axopar 37 | |
Längd: | 11,20 m |
Bredd: | 3,30 m |
Djupgående: | 0,80 m |
Vikt utan motor: | 2 390 kg |
Rek. motorstyrka: | 1 x 350 hk eller 2 x 225-300 hk |
Toppfart: | 35–45 knop |
Bränsle: | ca 700 liter |
Antal personer: | 10 |
Antal bäddar: | 2-4 (beroende på modell) |
Beräknat pris (utan motor): | 85 900 euro |
Mer info: | www.axopar.fi |