Ända sedan den första Busterbåten sjösattes 1977 har inriktningen varit densamma. Att bygga stryktåliga och underhållsfria allvädersbåtar för bruk närhelst det är isfritt.
På senare år har dock plåtbåtar med en innerliner i plast kommit på bred front. Inte minst genom Fiskars egen Drive-serie. Nu har man dock lagt ner tillverkningen av Drive-båtarna och återgår nu till en helhjärtad satsning på varumärket Buster. Drive ersätts nu med Busterbåtar som har tilläggsbeteckningen e.
Buster XLe, som är den senaste nyheten i serien, är en nätt, tuff och sportig bowrider. Precis som Drive så är det en så kallad hybrid – en båt med aluminiumskrov och plastinnerliner.
Det gör att Buster XLe känns lite mer hemtam i finrummet än de renodlade aluminiumbåtarna i Busterflottan. Likheterna med Drive stannar dock inte vid att Buster XLe är en hybrid. Skrovet är också detsamma som på gamla Drive 56.
Sist men inte minst rapporterar Busters egna testpiloter att den är sportig i uppträdandet och dessutom lättdriven. Med 125 hästkrafter på akterspegeln kommer den ledigt upp i 40 knop.
Buster XLe Convertible | |
Längd: | 5,60 m |
Bredd: | 2,23 m |
Djupgående: | 0,41 m |
Vikt utan motor: | 680 kg |
Rek. motorstyrka: | 80-125 hk |
Antal personer: | 7 |
Pris: | 364 000 kr inkl 115 hk Yamha |
Mer info: | www.buster.fi |