Vi kliver ombord och tycker till.
I takt med att bränslepriserna stiger och att miljömedvetandet ökar har allmänhetens intresse av att åka snabbt i stora båtar på sjön minskat betänkligt. Planande flybridgebåtar, såsom vi känner dem, blir allt mer svårsålda.
En äkta trawler är däremot byggd för att gå i deplacementfart. I fallet med Swift Trawler 50, som vi fokuserar på här, innebär det max 8,5 knop. Då kommer man undan med en bränsleförbrukning på två liter per sjömil, vilket inte är illa för en båt som tankad, packad och klar väger upp mot 20 ton eller mer.
Med Volvo Pentas IPS-system och tillhörande joystick-manövrering finns inte längre några ursäkter för en misslyckad tilläggning.
Det sägs att man måste erbjuda båtar av den här kalibern med herrejösses många hästkrafter för att “man ska kunna åka snabbt hem om man vill”. Enligt min mening hade det räckt med en singelmotor på 200 hk som gjort det omöjligt att frestas till att plåga upp denna koloss i planing och hutlös förbrukning. Jag tycker istället att man ska luta sig tillbaka och nöja sig med deplacementfart. Istället njuta av de enorma ytorna och den graciaösa färden. Men oavsett detta resonemang så står sig Beneteau Swift Trawler 50 mycket bra om man letar efter en motorbåt för att ge sig ut på den stora resan till havs.
Beneteau Swift Trawler 50 | |
Längd: | 14,99 m |
Bredd: | 4,65 m |
Vikt: | 16 000 kg |
Rek. motorstyrka: | 2 x 435 hk |
Tankvolym: | 2 x 1 350 liter |
Pris med 2 x Volvo Penta IPS 600: | från ca 6 890 000 kr |
Mer info: | www.dreammarine.se |