Uttern har vaknat!

Utterns nya D77Minns du gamla anrika Uttern? Så som de (last)gamla förståsigpåarna minns det gamla märket? Då förknippar du märket med bröderna Sandströms klinkbyggda, tunga och trygga skapelser. Därefter kom några år av svårartade identitetsproblem. Nyheten Uttern D77 känns dock genuin.

En orolig båtproducent sneglar. På utbudet runt omkring. På trender. Och på den heta designer som man inte har lyckats värva.

Därför är det så befriande att Uttern, vårt gamla anrika märke från Norrlångträsk, äntligen har börjat våga tro på sig självt efter några år av vilsenhet. Av dåligt självförtroende. Och av oro.

Nu har Uttern äntligen satt ner foten och kommit med en nyhet som väcker intresse. En daycruiser modell större, som kan bestyckas med dubbla 200-hästare. Eller varför inte ett singelmontage på 350 hk?

Oavsett vilket, så pratar vi om bra knuff i häcken. Men så finns det en tanke till. En tanke om att detta ska vara en familjebåt. En tanke om att få båtfolket att göra något mer än enkla dagsturer. Därför finns det en riktig toalett. Och ett riktigt pentry. Ett fast och rejält av det sistnämnda som man inte bara fäller upp från en vägg (eller ett skott) för att koka potatis till sillen.

I segelbåtsvärlden gapar de hetaste förståsigpåarna om att det är viktigt att ha ett T-pentry så att man kan laga mat under gång. Med stöd för sin egen lekamen när man kastas runt i böljorna. Uttern struntar förstås i det. Koka potatis i 50 knop funkar inte. Ens på slätast tänkbara plattvatten. Men det nya pentryt funkar i hamn. Gott så.

Nya Uttern-ägare kommer inte att använda pentryt till gourmet-middagar. Med reservation för något riktigt udda undantag. Men så länge man kan dra iväg i 50 knop och samtidigt känna att Uttern har återerövrat sitt självförtroende med en båt som inte bara är en orolig kopia så känns det bra.

Uttern D77
Längd: 7,65 m
Bredd: 2,55 m
Vikt utan motor: 1 740 kg
Max motorstyrka: 1 x 350 hk eller 2 x 200 hk
Pris: Fastställs inför premiärvisningen på
båtmässan Allt på sjön 29 – 31 aug
Mer info: www.marindepan.se

Lämna en kommentar