Flipper 600 SC är ett utmärkt exempel på hur mycket styrpulpetbåtar har utvecklats bara på de senaste åren. Förbi är den tid då man satt på en enkel toft med en vass och låg ryggstödskant i perfekt höjd för att slakta svanskotan i första bästa våg.
Förbi är också den tid då skroven sprack, vindrutorna skakade loss och skrovljudet var lika påfrestande som motorljudet.
Funktion före skönhet
Flippers senaste styrpulpetbåt är snitsigt utformad i varje detalj. För designen står norske Espen Thorup som har seglat upp som en av de hetaste båtkonstruktörerna på våra breddgrader. Och som har kört mer båt än de flesta och ständigt funderat på hur båtar kan göras bättre. Eller som han själv uttrycker det:
– Min strävan är alltid att göra en så funktionell båt som möjligt. Det går alltid först. Om den sedan blir snygg också så är det en bonus.
Fräcka fenderhållare
Utöver det finns en lång rad med snitsiga detaljlösningar. En befrielse är att man kan gå iland från fören utan att kliva i några dynor. Likaså är de båda passagerna ut till badbryggan, en stor sådan, minst lika smidiga.
Till detta kommer fler små smarta grepp. Fendrarna hängs ut och sätts tillbaka i sina hållare utan att linorna behöver knytas och knytas upp. Brandsläckaren har en hållare så att den är lättillgänglig men ur vägen på samma gång. Ytterligare en detalj, enkel men viktig för sportfiskare, är ekolodets/plotterns placering högt upp och i mitten på instrumentbrädan så att den som står i aktern och är upptagen med agn och krok kan se den.
Sist men inte minst finns överdrag till alla sittplatser så att man slipper stuva undan dynorna när man lämnar båten.
Kommer till ”Allt för Sjön”
Men om Flipper 600 SC ”går torrt”, ligger högt” och ”greppar bra i svängarna” så som monterpersonalen på båtmässan i Göteborg påstod återstår att se. Toppfarten med en 115-hästare ligger på 38 knop. Tycker man inte att det räcker så kan man hänga på en 150-hästare och räkna med farter på upp till dryga 47 knop.
Förutom Flipper 600 SC finns också ytterligare två modeller som är byggda på samma skrov. En daycruiser och en Hard-Top (Flipper 600 DC och Flipper 600 ST).