På kanelen i kanalen med Inter 6900

Inter 6900 rekommenderas extra varmt med en Yanmar-diesel på 72 hk under huven. Det ger en toppfart på 14,5 knop vilket är på rätt sida gränsen för den som vill köra båt med en knapp innanför västen.

Snipor är i ropet. Av flera anledningar. De är optimerade för lugna färder, gärna i kanaler, i deplacementfart och drar mycket måttliga mängder bränsle. En stor fördel när dieseln kostar över 16 kronor per liter på båtmackarna utan minsta hopp om att det ska vända.

Antistress
Snipor bjuder med andra ord ett bekymmersfritt och rofyllt båtliv i trakterna kring åtta knop. Rena antistress-medicinen. Resan är målet. Lika bra att hugga in på picknick-korgen och luta sig tillbaka. Tids nog kommer man fram. Om det nu är så viktigt.

Men det är just på den punkten som Inter 6900 skiljer sig från andra snipor. Den går visserligen utmärkt (med en Yanmar på 20 hk) i 8 knop. Men under vattenlinjen döljer sig ett halvplanande, på gränsen till helplanande, skrov och om beställer man båten med en Yanmarmotor på 120 hk så kan man åka i upp till 24 knop och på så sätt snabbspola mindre givande transportsträckor.

Starkvara i korgen
En gyllene medelväg för den som till äventyrs har någon starkvara i picknick-korgen kan också vara att satsa på en 72-hästare som ger en toppfart på mycket väl avvägda 14,5 knop. Då hamnar man på rätt sida av gränsen för sjöfyllerilagen.

Nyss nämnda lag säger som bekant att det är förbjudet att framföra ett fartyg som är mer än tio meter lång eller kan framföras i över 15 knop om man har en promillehalt på 0,2 eller mer.

Inter 6900
Längd: 6,90 m
Bredd: 2,60 m
Vikt: ca 1 340 kg
Djupgående: 0,70 m
Motor: 18–120 hk
Bränsle: 90 l
Antal personer: 12
CE-kategori: C
Pris: från 359 000 kr
Mer info: www.hlbatar.com

Lämna en kommentar