Söndagens tredje och fjärde race visade att flerskrovssegling verkligen är rätt för att skapa spännande segling. Pulsen var ständigt i topp!
Ikväll klockan 22.00 drar racingen igång igen och det ska bli riktigt blåsigt.
Söndagens race med som mest 11,5 m/s var på gränsen till galet för seglarna. Emirates Team New Zealand var upp och nosade på 45 knop och pulsen var minst sagt på topp hos både seglare och publik. Ett enda misstag och man kan både förlora racet och skapa stora skador på både båt och besättning.
Stora avstånd men ändå spännande
Man kan stundtals tycka att avstånden är stora men till skillnad från race med kölbåtar kan de här avstånden försvinna på sekunder. Det såg vi inte minst i tredje racet när Oracle, som ledde med 150-200 m, råkade släppa upp sitt bärplan för tidigt inför en rundning. Nya Zeeländare gjorde cirka 40 knop och var ikapp precis vid rundningen av märket. De slog sen bättre och luckades ta sig om på kryssen.
Under fjärde racet var således spänningen olidlig när Oracle återigen lyckades ta ledningen. Skulle de klara att hålla den? Vinden och farten ökade och det kändes som att allt skulle kunna hända. Segern var knappast säker innan de korsat mållinjen.
Hårda vindar att vänta
I dagens race kan vi få se vindar på över 12 m/s och förmodligen helt platt vatten, vilket innebär att vi lär få se smått otroliga toppfarter.
Shannon Falcone heter en kompis som jag lärde känna under Volvo Ocean Race och som jag också seglat över Atlanten med. Han är med ombord på Oracle och i söndags levererade han några bra rader om det nya America’s Cup. Om känslan av den nya typen av båtar och vad de levererar till både seglare och publik:
”Under mina tolv år som seglare i America’s Cup-cirkusen var idag den bästa dagen hittills. Och det häftigaste och bästa av allt är att det bara kommer att bli bättre.
Att vi redan nu seglar med två likvärdiga båtar som är skapta från en helt ny regel är unikt, det har inte hänt tidigare i Cupens historia. Så vad ni såg på vattnet i söndags är helt enkelt starten på en ny seglingsera.
Vi är fortarande bara i inlärningsstadiet för hur man seglar den här typen av båt effektivt när ”the pressure is on”. Det är hela skillnaden mellan racing och träning, man lämnar inget kvar i tanken…”
Läs mer om dagens race på www.americascup.com.
Lite skön data om AC 72…