Snabbare båt med rätt datateknik

NavdatorJimmys båtfeber går inte ner på vintern. Nu luskar han på hur han ska göra sin båt snabbare med rätt datateknik och tipsar om ett nytt program som ska optimera hans båt.

När jag köpte min B&R 38, PAC-MAN förra året så var det egentligen inte meningen att det skulle bli så värst mycket kappsegling under säsongen 2012. Det skulle mest bli ett testår för att lära känna båten och göra en lista på saker att förbättra till 2013.

Nu blev det inte riktigt så, utan min andra båt AIRBENDER fick stå på landbacken hela säsongen och PAC-MAN fick all uppmärksamhet.

Till 2013 ska AIRBENDER seglas på alla mindre kappseglingar och PAC-MAN på de större. Men eftersom PAC-MAN är en mycket mer komplex båt än AIRBENDER med vattenballast och många fler segelkonfigurationer att välja mellan, så kommer jag under 2013 försöka logga alla seglingar i datorn för att sedan analysera datat så att jag snabbare kan hitta båtens (och mina) svaga sidor.

Under 2012 hade PAC-MAN knappt ens fungerande instrument så det finns en hel del elektronikmek på ”att-göra-listan”.

Nygammal dator
Nu under vintern, när det ändå är för kallt, mörkt och trist att jobba på själva båten har jag installerat en ny (bättre begagnad) navigationsdator och köpt ett nytt program för prestandaanalys som skall göra allt ovanstående möjligt.

Datorn är en laptop från IBM, modell T60 från 2007. Det fina med en så här gammal laptop, förutom att de är billiga, är att den har en 4:3 skärm vilket jag föredrar. Jag tycker wide screen inte är lika bra då sjökortsytan blir mer begränsad i nord-sydlig riktning. Även om man kör avancerade taktik-,navigations- och prestandaanalysprogram så är de aldrig speciellt processorkrävande, inte ens för en gammal 1,8Ghz processor. Dock har jag stoppat in 2GB RAM och en 80GB Intel Solid State Disk (SSD). Den sistnämnda väcker verkligen nytt liv i den gamla datorn och jag slipper sitta och störa mig på långa svarstider.

I mina tidigare båtar har jag gjort en del misslyckade försök att logga data. Att det inte har gått så bra har dels berott på att datorer drar förhållandevis mycket ström och det brukar vara en bristvara i segelbåtar. Men tack vare min EFOY bränslecell så är detta inte längre ett problem i PAC-MAN.

Kan vara tidsödande
Ett annat problem är att det inte bara handlar om att logga data, utan väldigt mycket om att göra något vettigt med informationen efteråt. Något som kan vara extremt tidsödande och även rätt komplicerat. När jag var med i Ericsson Racing Team så hade vi en kille som i princip på heltid jobbade med att gå igenom data från varje träningssegling och skapa polärdiagram och prestandaanalyser för olika segelkonfigurationer, etc. Detta jobb kan också skötas av en dedikerad navigatör under tiden man seglar, för att på så sätt direkt göra noteringar om prestanda. Men då jag oftast tränar och seglar ”shorthanded” så blir det jag som skall hinna med detta samtidigt som allt annat och det går inte. Jag har länge använt mig av ”Expedition” som är en avancerad taktik och navigationsprogramvara och som även loggar allt som kommer från instrumenten. Men Expedition saknar ett bra verktyg att i efterhand analysera data snabbt och effektivt.

Enklare med Adrena?
Nu har jag köpt in ett program som heter Adrena Optima som kommer sköta all loggning och hjälpa mig att på ett snabbt och tydligt sätt presentera användbart data.

Navigatören Jules Salter på Ericsson 4 körde detta med stor framgång och även många andra framgångsrika båtar som Groupama, Puma, Camper, Virbac-Paprec 3, Teamwork Evolution med flera har använt sig av Adrenas program i jakten på framgång.

Jag har kört lite tester av Optima som jag kommer göra en egen artikel om inom några veckor, kanske kommer du finna att detta är verktyget för dig? Stay tuned!

Lämna en kommentar