Jungfrutriangeln 2007

dsc_0033_small.jpg
Foto: Per Englund
I år var det premiär med en IMS-klass och den samlade 13 anmälda. Till start kom dock endast 9. Förmodligen avgjordes detta av den starka vinden som fick några underbemannade båtar att avstå. Men kul hade vi. Det blåste på ordentligt.

Så var årets sista bokade kappsegling avklarad! Jungfrutriangeln, som seglades i helgen, arrangeras av Trollbäckens Båtsällskap och består av tre bankappseglingar ute på Jungfrufjärden i Stockholms skärgård. Denna segling utgör TBS klubbmästerskap och de har sedan många år kört denna segling enligt LYS. I år var det premiär med en IMS-klass och den samlade 13 anmälda. Till start kom dock endast 9. Förmodligen avgjordes detta av den starka vinden som fick några underbemannade båtar att avstå.

Men kul hade vi. Det blåste på ordentligt, vilket passar oss bra. Vinden låg stadigt på ca 20-22 knop. Det var dock väldigt byigt (upp till ca 28 knop) med stora vindvrid i byarna och vi hade p.g.a detta en del problem i manövrarna, fr.a med spinnsättningar och gippar. Jungfrutriangeln har en väldigt kul bana då den sista länsen inte avslutas med vanlig målgång utan en rundning varefter man har en kort halvvind (ca 200 m) till mållinjen. Detta ger lite mer action ända till slutet på racet och det var riktigt skoj. Mer sånt!

I första racet startade jag dåligt (alldeles för sen) och det tog dessutom tid att få koll på krysstrimmet, så vi tappade ytterligare och slutade 6:a, nästan 4 1/2 minut efter vinnaren (Axile) på beräknad tid.

I det andra racet startade vi betydligt bättre och hade börjat få koll på krysstrimmet. Men efter halva andra länsen orsakade den snabbvridande vinden i kombination med ett par sekunders ouppmärksamhet från mig som rorsman en kinesgipp (i ca 24 knops vind) samt därefter ett par ?vanliga? slänggippar med storen i efterarbetet. I en sådan slänggipp fick vi demonstrerat vilka krafter som är i rörelse, då storskotet i gippen fastnade runt kompassbågen (gjort av rostfritt rör á la pulpit) och helt sonika slet med sig hela bågen med bult och allt. Kompassen lossnade ur sitt fäste och flög som en kanonkula ut i havet medan bågen landade i sittbrunnen. Avslitna bultar och gapande hål i fästena vittnade om krafterna. Ingen gjorde sig dock illa, som tur var. I andra racet kom vi p.g.a dessa malörer sist, men vi hade i alla fall krympt avståndet till vinnaren (Wiklunds) till ca 2 1/2 minut på beräknad tid.

I tredje racet hade vinden vridit ordentligt vänster så det var ca 40-50 grader(!) babordsfördel, visserligen på en rätt så kort startlinje, men ändå. Vi beslutade att starta för babords halsar uppe vid pinnen även om det innebar risk för att få ducka några styrbordsbåtar. Strategin gick hem och vi fick till en mycket bra start med bra fart över linjen och trots att vi fick ducka ett par båtar hade vi en knapp ledning som vi därefter utökade då krysstrimmet nu var bra på plats. Ett timglas i en tidig gipp på andra länsen drog dock ned farten en hel del och vi försökte köra safe genom att inte bära spinnaker efter halvvindsmärket mot mål. Så här i efterhand skulle vi förstås ha gjort det. Vänstervridet gjorde att vi hade ca 130-140 grader TWA vilket hade fungerat utmärkt med spinnakern uppe. Dock var det lika bra att få ned den eftersom vi ändå hade timglas. Vi vet inte om det hade ökat på vår fart tillräckligt mycket, då de mindre båtarna fick mycket bättre tryck under sin läns, medan vi hade lägre tryck då än under de tidigare länsarna. Tre X-332:or dök in inom 9 sekunder och vi blev fyra, ca 1 1/2 minut efter vinnaren (Axile) på beräknad tid, men eftersom vi var 5 minuter före alla andra i mål fick vi i alla fall med oss skottet att glädjas åt!

Stort grattis till Harald Axling och besättningen på Axile till segern! Grattis också till 2:a-pristagarna Wiklunds (Mats Victorin m besättning) och Malin (Patrik Forsgren m besättning) som blev 3:a!

Vi blev totalt 5:a och lade ytterligare erfarenheter till banken för framtiden. Stort tack till TBS för arbetet att skapa en IMS-klass och hoppas att vi får komma tillbaka nästa år!

dsc_0032_small.jpg

Foto: Per Englund

dsc_0049_small.jpg

Foto: Per Englund

dsc_0077_small.jpg

Foto: Per Englund

dsc_0082_edited_small.jpg

Foto: Per Englund

dsc_0132_small.jpg

Foto: Per Englund

dsc_0135_small.jpg

Foto: Per Englund

dsc_0137_small.jpg

Foto: Per Englund

dsc_0140_small.jpg

Foto: Per Englund

dsc_0171_small.jpg

Foto: Per Englund

dsc_0172_small.jpg

Foto: Per Englund

dsc_0174_small.jpg

Foto: Per Englund

dsc_0176_small.jpg

Foto: Per Englund

dsc_0178_small.jpg

Foto: Per Englund

dsc_0182_small.jpg

Foto: Per Englund

dsc_0184_small.jpg

Foto: Per Englund

dsc_0186_small.jpg

Foto: Per Englund

dsc_0189_edited_small.jpg

Foto: Per Englund

IMS

Plac Båtnamn Båttyp Skeppare Delresultat Poäng
1 Axile X-332 Harald Axling, SÄSS 1-2-1 4
2 Wiklunds X-332 sport Mats Victorin, Täby 4-1-3 8
3 Malin First 36.7 Patrik Forsgren, Täby 3-3-6 12
4 Aida First 40.7 Lennart Evrell, KSSS 2-5-7 14
5 Condevor Grand Soleil 43 Patrick Lindblom, Täby 6-8-4 18
6 Farr Ahead Farr 31 IMS Robert Lidqvist, KSSS 7-6-5 18
7 Lady X X-332 Peder Cederschiöld DSQ-4-2 20
8 Julia Finngulf 31 Patrik Frisk, SEBK 5-7-8 20
9 Matrisen X-37 Robert Szabo, Uppsala 8-DNS-DNS 36
10 Runaway Christian Wennberg DNC-DNC-DNC 42
Le Studio First 36.7 Hans Broman, Åkersberga DNC-DNC-DNC 42
Comvision IMX-38 Lars-Ola Nordqvist, KSSS DNC-DNC-DNC 42
Xplorer X-332 Per Lundqvist, KSSS DNC-DNC-DNC 42

LYS

Plac Båtnamn Båttyp Skeppare Delresultat Poäng
1 Vision X-95 Åhman/Brauer, ÖHBK 3-1-1 5
2 Ninja Carrera Helmsman Iwa Wasberg, TRBS 1-2-3 6
3 Allwina Linjett 33 Conny Sparrwardt, TRBS 2-3-2 7
4 Lisskulla Scampi Jan Zaar, EBK 6-4-4 14
5 Valkyria First 31.7 HR Göran Ricking, TRBS 4-5-6 15
6 Ricki-Ticki Bavaria 38 Match Tord Lindqvist, LjBS 5-6-5 16
7 First Class 10 Mikael Eriksson, TRBS 9-7-7 23
8 One Off Olle Lindström, TRBS 8-DNS-8 29
9 Alexandra Maxi 777 Håkan Andersson, ÖHBK 7-DNS-DNS 33
10 Annarella Arcona 321 Carl-Magnus Broström, SARK DNC-DNC-DNC 39
Sisu M 30 Jan Söderberg, GSS DNC-DNC-DNC 39
Idefix Albin 78 Kent Sparrwardt, TRBS DNC-DNC-DNC 39

 

Lämna en kommentar