“Nimbus balansräkning är urstark”

Per_HesselmarkFör några veckor sedan hade Nimbus skulder på 500 miljoner. Nu säger Per Hesselmark, ny delägare i Nimbus, att företaget är urstarkt.
Varför drev han igenom köpet och hur ser framtiden ut?
Läs vår intervju.

Varför köpte ni Nimbus?
– R12 investerar i företag som tjänar pengar. Anledningen till att Nimbus gick i konkurs var att de inte hann anpassa sin kostym till rådande klimat. De hade skulder på 500 miljoner. Vi kommer nu att investera i delarna som är lönsamma, alltså segmentet 20 till 40 fot och satsa på bara en anläggning – den i Mariestad. Nu har bolaget inga lån och en urstark balansräkning.

Hur tänker ni er framtiden för Nimbus-båtar?
– Vi satsar på motorbåtar och har flera modeller som är under utveckling. Vi kommer att investera mycket i nya modeller.

I bilbranschen verkar nya modeller vara avgörande, är det nyckeln till framgång även i båtbranschen?
– För att vara slagkraftig på lång sikt måste man skapa nya modeller. På bilmarknaden verkar det hela tiden komma nya modeller men det handlar mest om marknadsföring, de flesta nya modeller på samma plattform. Man ska ha respekt för komplexiteten i att skapa nya båtar.

Vilken marknad satsar ni på?
– Sverige och Skandinavien fortsätter att vara vår huvudmarknad. Vi behåller återförsäljarna i Europa men kommer inte att starta någon stor exporsatsning mot Kina eller så.

Har du båt själv?
– Jag har sommarställe på en ö som jag är tvungen att ha båt för att komma till. Jag hade en Nimbus 250R i sex år, som jag anser vara en suverän konstruktion. Sen bytte jag till en Anytec 750 SPD. Men den var för mycket solskensbåt. Jag åker båt från mars till november, totalt cirka 130 timmmar per år, och en täckt båt är bäst. Nu har jag en Paragon 25.

Har ditt båtintresse varit en del i beslutet att köpa Nimbus?
Nej, det har inget med affären att göra och ingen inverkan på beslutet. Vi investerar i företag som vi tror på. Jag skulle inte heller kalla mig båtmänniska.

Hur mycket kostade bolaget?
Det har vi lovat att hålla hemligt tills konkursförvaltaren väljer att offentliggöra det.

Läs mer om köpet av Nimbus.

Lämna en kommentar