Volvo Pentas nya V8:a är lätt, kompakt och bjuder en svårslagen hästspark. Som första båtsajt i världen har vi på Hamnen.se testat denna adrenalinmaskin i en hårdhudad Cobalt.
Ett toppmodernt och mycket teknisk avancerat krutpaket som är både lättare, renare, snabbare och starkare än sin föregångare – så beskrivs Volvo Pentas nya V8 “380”. Den gamla modellen, som såldes under namnet Volvo Penta 8.1G kommer nu att ersättas av nyheten V8–380 (6.0L).
Att det är ett krutpaket märks inte minst på accelerationen i mellanregistret där nya Volvo Penta–380 vida överglänser föregångaren, trots att den har mindre slagvolym. Men så är den också mer kompakt och betydligt lättare. Åtskilliga kilon har sparats genom att inte bara avgassystemet utan också topplocket är tillverkat i aluminium.
Att ligga i trakterna kring 30 knop och sedan ge fullt är en manöver som bjuder ett ordentligt pirr i maggropen. Tack vare inombordarens låga tyngdpunkt i jämförelse med en utombordares blir gången syndigt stöddig även i riktigt upprörd sjö.
Nya VP V8–380 har alltså ett svårslaget vikt/effektförhållande och påstås dessutom vara både tåligare, bränsle– och oljesnålare än föregångaren. Tack vare en ny och effektivare katalysator har utsläppsnivåerna kunnat minskas och därför klarar amerikanska EPA:s (Environmental Protection Agency) senaste och strängaste miljökrav med god marginal.
Men nog med siffror och fakta. Det starkaste minnet av testkörningen är ändå sången och fröjden för motorörat. För när man ger minsta gas stämmer V8:an upp ett mäktigt, kompakt och rått ljud. Något som kryddas av en härligt solid känsla i ratt och reglage. När de 380 hästarna får rusa fritt i en Cobalt 273 (8,80 x 2,60 m) så räcker det till en toppfart på 43 friska knop.
Ovanstående lovsång till trots står Volvo Pentas nya V8 inför en tuff uppgift i att bli en storsäljare på våra nordiska breddgrader. För i våra trakter blir som bekant den redan populära dieselmotorn allt mer populär. Volvo Pentas förhoppning och starka övertygelse är dock att den kommer att slå desto mer på den amerikanska marknaden.
Det må vara. Men i sportiga daycruisers av Cobalts kalliber och när valet står mellan en Volvo Penta D4 (dieselmotor) och nya V8–380 (bensin) är ändå det sistnämnda alternativet det enda raka. I norden såväl som i USA.