Det går i 100 knop. Plötsligt tar båten luft, snurrar ett varv och landar upp och ner. Cockpiten fylls snabbt med vatten och den omtumlade och fastspände föraren måste behålla lugnet och ta sig ut. Varje år genomför vi som kör båtar med stängd cockpit ett så kallat turtletest i bassäng. Klicka vidare så får ni se video om hur det går till.
Foto: Pickla.se
Turtletest, eller dunktest som det även kallas för, går till på följande sätt:
1. Föraren sitter i en Cockpitsimulator som är identisk med en verklig F2-cockpit. Föraren spänns fast med 6-punktsbälte.
2. Cockpiten vänds i vattnet, så att man ligger helt uppochner. Cockpiten kommer då att fyllas till 100% med vatten. Därefter är det dags för föraren att ta sig ut och genomföra alla stegen i proceduren.
3. Det viktigaste och det första man gör är att börja andas luft via regulatorn som sitter i cockpiten och är ansluten till en dyktank. När man väl lyckats med det kan man gärna vänta en liten stund. Tanken är att man i ett verkligt kraschscenario ska vänta med att ta sig ut för att förhindra att bli påkörd av båtar som kommer efter.
4. Öppna canopy-huven (taket).
5. Ta av ratten. Eftersom våra F2 båtar oftast är så pass trånga inuti går det inte att ta sig ut om man inte gör det.
6. Spänn upp bältena. Man väntar till sist med dem eftersom man annars kan få svårt att finna var ratt o canopy sitter, då man utan bälten lätt far omkring i en uppochnedvänd cockpit.
7. Rulla ut ur cockpiten och ta sig till ytan där rescue-teamet oftast redan är på plats med dykare i vattnet för att plocka upp föraren!
8. För en del förare är detta test en lite obehaglig övning. Själv har jag inga som helst problem och jag tycker att det är riktigt bra att vi får göra den varje år. Jag menar, det ger mej en möjlighet att vara så förberedd som jag kan bli på en eventuell krasch.
Svera.org genomförde ett testtillfälle i lördags och härmokvällen var det dags igen. Jag hjälper också till som funktionär, kliver i dykutrustningen och kontrollerar testet från under ytan. Vi vill se att förarna klarar av detta felfritt utan att drabbas av stress. Självklart är det även för säkerheten jag kommer att finnas med under ytan!
För att få tävla i en så kallad cockpit-båt måste man klara av att ta sig ut när båten är vattenfylld – utan att få panik.
Bimba Sjöholm är förare men hjälper också till som funktionär när andra förare genomför testet.
https://www.youtube.com/watch?v=gYDuhieU7r0
Se intervju med Bimba från livesändningarna på Allt för sjön. Reporter Claes Olivecrona intervjuar och får provsitta Bimbas nya F2-båt.