Det är dags att tänka nytt vad gäller handelsflottans fartyg. En av de mer innovativa och lovande lösningarna, som kommer från SkySails GmBH, bygger på framtida vindkraftsdrift av stora fartyg. Drivningen kommer från en enorm drake, 320 kvadratmeter stor som hänger mellan 100 och 400 meter uppe i luften.
Den ska kunna driva ett fartyg om över 25 000 ton. Draken är fastsatt vid fartyget med hjälp av linor, och ett automatiserat datasystem ser till att draken är placerad på effektivast möjliga sätt. Metoden kan, om den håller vad den lovar, reducera utsläppen från fartyget med upp till 35 procent. SkySails är inte ensamma om att leta lösningar för mer miljöanpassad drift av världens handelsfartyg. Solceller och vinddrivna fartygslösningar är under utveckling av Eco Marine Power. Bland annat prövas möjligheten att sätta solpaneler på tank- och bulkfartyg. Dessa förväntas testas i en större skala under 2012.
Kryssningsrederiet Viking Line är inne på samma linje för sina kommande generationers kryssningsfartyg. De satsar både på segel fastsatta på själva fartyget och på solcellspaneler. Handelsflottan har aldrig varit större än nu. Samtidigt förorenas haven av utsläppen från fartygen, vilket ger stora problem för den globala miljön. Till det kommer larm om peak oil, global uppvärmning och ökade bränslekostnader.
Hämtat från Ekosofias nyhetsbrev