Class 1-båtarna är på plats i Uddevalla. Teamen börjar synas på stan. De första prognoserna spår perfekt väder under Swedish Grand Prix!
– 21–23 grader varmt, och några moln som drar förbi. Är det för soligt lockar kusten mer, säger Jan-Erik Blöe Hanssen, projektedare.
– Är det sämre väder lockar Uddevalla med sitt stora utbud av shopping. Sådär mitt i mellan är det bästa för oss, säger Jan-Erik. Men vi har beredskap för allt. Från picknick-filtar vid stranden, till stora tält som rymmer tusentals åskådare. Därtill har vi flyttat stadens underhållning ut till race village. Restauranger, barer, artister för stora och små, tivoli och modevisning… Här finns allt. Till och med sol, spår Jan-Erik Blöe Hanssen.
Scandinavian Formula 2 Open Powerboat Series är det mest spektakulära konceptet för rundbana som båtsport kan erbjuda. Detta Skandinaviska Formula 2 koncept är den mest prestigefyllda Racerbåtserie man kan vinna i Europa.
I Uddevalla erbjuds publiken både Rundbaneracing och Offshore på allra högsta nivå. Class One har världens största och snabbaste Offshorebåtar.
Tveklöst kommer evenemanget att sätta Bohuslän på kartan, tre internationella tv-team kommer att sörja för detta. Tävlingen kommer enligt uppgift att tv-sändas i 142 länder.
Men Swedish Grand Prix saknar inte kritiker. Mest bland miljö- och naturvänner. Arrangörerna kallar tävlingen ett miljörace eftersom båtarna körs på alkylatbensin. Men en sådan här tävling kan aldrig vara miljövänlig, bara mer eller mindre skadlig för miljön. Det bästa för miljön skulle givetvis vara att tävlingen inte körs.
Båtbranschen ligger hästlängder efter bilbranschen vad beträffar produktion av bränslesnåla motorer och utsläpp eftersom myndigheterna inte ställer samma krav på båtmotorer som på bilmotorer.
Dagens bilar drar häften så mycket bränsle mot för bara några år sedan. Och den utvecklingen har bara börjat. Den utvecklingen efterlyser vi även hos motorbåtstillverkarna.
Somliga påstår att Swedish Grand Prix kommer att bli en testbänk som kommer att snabba på utvecklingen mot en bättre framtid på sjön och minska bränsleförbrukning, utsläpp och buller. Fan tro´t sa Rellingen.
Några som definitivt bör hålla sig undan mellan 6-8 augusti är sjöfåglarna. Det är väl en bön att stilla bedja om att de hinner dyka eller simma undan när det kommer fartvidunder i 100 knop.
All info om tävlingen på Swedish Grand Prix hemsida.