Andres Cardenas är VD för ett av världens största båtvarv – Bavaria Yachts. Hamnen.se fick en pratstund med Andres om segel- och motorbåtar, om BMW och IKEA, om kvalité och framtid.
Andres Cardenas är ursprungligen från Spanien, började jobba på Opel vid 20 års ålder, vidare till General Motors, sju år på bilföretaget BMW och sen några år på spanska motorbåtsföretaget Rodman. Sedan två år är han VD för Bavaria Yachts.
Vilka uppgifter ser du närmast som Bavarias största utmaningar?
Vi producerar 3 000 båtar per år, 60 procent är segelbåtar, 40 procent motorbåtar. Vi ska expandera till att producera 4 500 båtar per år. Vi kommer att utöka vårt modellprogram väsentligt och komma med en ny modell var tredje eller var fjärde månad.
Hela företaget genomgår en förändring som ska ge oss en ny image. En detalj för att visa detta är att Bavaria får en ny logotyp.
Kan du jämföra Bavarias produktionsmetoder med den som sker inom bilindustrin?
Ja, helt klart. Vi har, som i bilindustrin, ett löpande band där varje grupp av människor vid respektive station har kunskaperna som krävs för just den arbetsstationen. Vanligast inom båtindustrin är att människorna går till båten för att jobba, hos oss flyttas båten till nästa station. Det är effektivt vilket sänker kostnaderna.
På löpande bandet blandas olika modeller från segel- och motorbåtar. En 32 fots motorbåt kan stå före en 55 fots segelbåt som följs av en 38 fots cruiser. Varje båt har sin specificering, allt från färger på klädsel, materialval i inredningen till antal hytter och val av pentry.
Kan du jämföra Bavaria med IKEA?
Vi är inte båtvärldens motsvarighet till IKEA. Kanske vad gäller pris och att komma med nya modeller, men vi har en mycket mer komplex byggnadsprocess framför allt på den tekniska sidan.
Om vi pratar jämförelser med andra branscher är min vision att det inom varumärket Bavaria ska finnas olika segment som skulle kunna kallas “Båtarnas VW, Audi och BMW”.
Var tjänar Bavaria mest pengar, på motor- eller segelbåtsidan?
Vi producerar ingen båt utan att ha koll på vinsten. Rent generellt gäller att ju större båten är desto bättre vinstmarginal. På motorbåtssidan finns fler möjligheter och i den växande marknaden för motorbåtar ser vi att vi kan tjäna mer pengar där.
Hur viktigt är det för varumärket Bavaria att kopplas ihop med namn som BMW och Bruce Farr?
Visst finns det kopplingar som stärker vårt eget varumärke, men det är framför allt kunskap som tillförs. Från BMW får vi inte bara design, de lär oss också mycket om produktion och Bruce Farr, ja, han har erkänt goda kunskaper i båtdesign.
Samtidigt vill jag poängtera att den förändring som sker i företaget inte går över en dag, många av våra klassiska modeller ligger i produktion och det är inte förrän om tre år som man kan uppleva vår förändring fullt ut.
Hela tiden ska vi erbjuda bästa priset på marknaden.
Kvalitén hos Bavaria kan ibland ifrågasättas. Någon kommentar?
Det är mycket psykologi i det där. Vi producerar båtar till låg kostnad vilket kan göra att vi får en “billighets-stämpel”. De flesta charterfirmor har Bavaria vilket också kan spä på ryktet. Men varför använder de Bavaria? För att de får mest båt för pengarna, för att det är få reklamationer och för att andrahandsvärdet håller sig.
Vi gjorde en undersökning via Boston Consulting och intervjuade 55 000 människor på olika båtmässor. En tydlig indikation var att vi var för klassiska, för traditionella. Det ändrar vi på nu och erbjuder olika segment typ VW, Audi och BMW.
De som till exempel ser vår nya 55:a tror inte att det är en Bavaria. Förr var det så att förstagångsköparen av en båt gärna köpte Bavaria och kanske seden bytte upp sig någon modell men sen försvann kunden till något annat märke. Nu ser vi kunder komma till oss från många så kallade kvalitetsvarv.