Myra båtarna har blivit synonymt med bra och sjödugliga bruksbåtar från Vestlandet i Norge. De fungerar bra även i Vänern, där denna mys-film kommer ifrån.
Det är en lång och äventyrlig resa Myra gjort sedan starten i en loge på 1950-talet. En resa via storhetstiden på 1960 och 70-talen, till dagens Myrabåtar som byggs av Follaboat i Flatanger. Den resan har präglats av både upp och nedgångar. Men Myra har ändå alltid under denna tid varit synonymt med rustika båtar med goda sjöegenskaper.
Myra båtarna byggdes ursprungligen av Myra Plast A/S, som var en av de första plastbåtsitillverkarna i Norge. Företaget startades av Arnfinn Kulø år 1956 och var enligt uppgift i drift under 25 års tid. Även om ingen i firman hade någon bakgrund i båtbranschen kom företaget snart att bli synonymt med bra och sjödugliga bruksbåtar från Vestlandet i Norge.
Man utgick från gamla bruksbåtar men var inte främmande för att göra egna nydanande lösningar och konstruktioner, tillexempel var Myra först med att använda roller för att lägga plast på glasfiberväven.
Efter en trevande start växte företaget under 1960 talet i takt med den ökade efterfrågan på fritidsbåtar och hade mellan 20 och 30 anställda. I Sverige blev Myra känt för sina snipor, inte minst modellen 21. Efter ett skakigt 1970- tal, med omstart som Nordfjord, togs företaget över av Mörebas och båtarna såldes under namnet Möring under några år på 1980 talet.
Därefter har formar och rättigheter bytt ägare många gånger. På senare år har Fola Boats AS tillverkat Sjark Myra 27 och Myra 850 CC. Och även om en form till Myra 25 varit till salu i Norge år 2007 så finns knappast vare sig sniporna eller Myra 25 och 23 på marknaden i dag. Så även om det då och då dyker upp notiser i norsk båtpress om att Myra ska återuppstå som lustbåtstillverkare, är det sannolikt oftast mest en entusiasts dröm. Dagens nybåtsköpare har andra krav och önskemål. Men de gamla båtarna finns kvar och finner ständigt nya ägare och beundrare.