Volvo Ocean Race
Anders Lewander med sin nordiska besättning seglade i mål som trea på första etappen av Volvo Ocean Race. Men med tre poängs straffavdrag på första etappen plus ett poängs avdrag för banseglingen i Alicante har Ericsson 3 inte mer än 5 poäng totalt. Ericsson 4 leder med 14 poäng.
Trots det var stämningen på topp vid bryggan i Kapstaden under måndagsmorgonen:
-Jag är väldigt stolt över besättningen, sa Anders Lewander som dagen före målgång firade sin 45 årsdag. Möjligen blir Anders och besättningen gladast över presenten som var på plats i Kapstaden – ett nytt kölblad.
Ericsson 3 framme i Kapstaden efter drygt 22 dygn till havs. Foto: Knut Frostad/VOR
När måndagens gryning kom över Kapstaden seglade Ericsson 3 i mål som tredje båt. Klockan var åtta minuter över fem och då hade Ericsson 3 varit till havs i drygt 22 dygn sedan starten i Alicante.
– Det är fantastiskt att komma till Kapstaden. Vilken härlig insats av oss. Vi har kämpat riktigt hårt och kommit tillbaka med en härlig attityd. Det är nu vi frå utdelning på vår långa förberedelsetid. Det har varit mycket hårt arbete men vi har skapat en bra stämning i laget, sa Anders Lewander efter målgång.
Besättningen på Ericsson 3 har haft både ledningen och legat långt bak i fältet under första etappen från Alicante. En mindre lyckad passage av stiltjebältena gjorde att de hade en tuff resa att komma tillbaka. När de hårda västliga vindarna tryckte på sista veckan in mot mål var det riktigt tufft och tungt ombord. Navigatören Aksel Magdahl har rapporterat om stundtals en mycket sliten besättning.
När de nu är i mål som tredje båt väntar även poängavdrag från det straff i form av poängavdrag Ericsson 3 har sedan första banseglingen i tävlingen.
Men nu är det slut på straffpoäng, Ericsson Racing Teams VD Richard Brisius kunde förmedla den positiva nyheten att ett nytt kölblad ligger och väntar på att bli monterat. Det nya är solitt, fräst i ett enda stycke och har därmed inte de igentäppta håligheter som Volvo Ocean Race strax före första banseglingen i Alicante dömde ut och ansåg regelvidrigt.
Båda Ericsson-båtarna ser ut att ha mycket god båtfart när det blir hårdare vindförhållanden. De verkar ha det där extra i båtfart som är så viktigt.
Ericsson 3 skar mållinjen drygt 22 timmar efter segrande kollegorna på Ericsson 4. Däremellan klämde amerikanska Puma sig in på andra plats.Men skepparen på amerikanska Puma menar att “Pumas dag kommer att komma”:
– Vi tog en andra plats, lärde oss väldigt mycket och har i stort sett inga skador att rapportera, sa Ken Read om Pumas insats.
Green Dragon seglade i mål som fjärde båt, men tar på grund av straffpoängen för Ericsson 3 en tredje plats.
Mats Olsson på plats i Kapstaden välkomnade besättningen på Ericsson 3 och skrev följande rader: