Foto: Oskar Kihlborg
Ericsson 3 och Ericsson 4 lämnade Sverige under torsdagen och satte segel för att genomföra en obligatorisk kvalificeringssegling inför Volvo Ocean Race.
Ericsson 3 och Ericsson 4 lämnade Sverige under torsdagen och satte segel för att genomföra en obligatorisk kvalificeringssegling inför Volvo Ocean Race.
Besättningarna på Ericsson 3 och 4 kommer inte återvända till Sverige innan Volvo Ocean Race besöker Marstrand i mitten av juni 2009.
Den 3 000 sjömil långa seglingen till teamets träningsbas på Lanzarote, Kanarieöarna, används av Ericsson Racing Team för tester inför jordenrunt seglingen och är första längre seglingen som genomförs med Ericsson 4 sedan sjösättningen i slutet av juni.
“Det har tagit lång tid att nå denna punkt men vi ser fram emot att se hur de två nya båtarna jämför under kvalificeringsseglingen” säger båtdesignern Juan Kouyoumdjian. 36-årige Kouyoumdjian, bättre känd i seglingsvärlden som “Juan K” har rätt att vara nervös.
Argentinaren designade de två nya Ericssonbåtarna som kommer att bära färgerna för världens största leverantör av mobila system under den 37 000 sjömil jordenrunt seglingen Volvo Ocean Race, som startar den 11 october i Alicante, Spanien.
Juan K designade den vinnande båten i tävlingen 2005-06 och har tillbringat mycket tid sedan dess med att skapa två andra generationens Volvo Ocean 70 båtar åt Ericsson Racing Team.
“Varje båt är ett framsteg och en utveckling av vad vi gjort tidigare. Tävlingsbanan runt jorden har förändrats och vi har anpassat parametrarna till de nya vind och seglingsförhållandena. Om vi har gjort vår läxa får vi alla ett bra resultat denna gång” säger Kouyoumdjian.
De två båtarna måste i enlighet med tävlingens regler genomföra en 2 000 sjömil lång kvalificeringssegling. Ericsson 3 och 4 kommer att tävla mot varandra i en 3 000 sjömil lång testsegling från Nynäshamn till teamets träningsbas på Lanzarote, Kanarieöarna. Ericsson har anmält två båtar i 2008/09 års upplaga av Volvo Ocean Race.
Skeppare på de två båtarna är Anders Lewander (SWE) med en nordisk besättning och Torben Grael (BRA) med en internationell besättning.
“I förra tävlingen började vi sent och upplevde tekniska problem tidigt i tävligen vilket tydligt begränsade vår prestation” säger Ericsson Racing Teams VD Richard Brisius.
“Genom att börja tidigt (vid förra tävlingens slut 2006), har Ericsson kunnat knyta till sig vad vi anser är rätt människor, rätt design, rätt båtbyggare och rätt träning, men detta har även flera av våra starka konkurrenter gjort så vi ser fram emot en spännande tävling”
Utöver de två skepparna och designern Kouyoumdjian, har teamet arbetat med båtbyggaren Killian Bushe som ansvarat för bygget av de två 70-fots båtarna. Byggandet genomfördes i en anläggning i Kista, granne med Ericssons huvudkontor. Ericsson 3 sjösattes i februari och Ericsson 4 avtäcktes den 26 juni.
“Vårt mål var att bygga två av de bästa båtarna och vårt team har lagt lika mycket arbete på detaljerna på båda båtar” säger Bushe som byggde den vinnande båten i föregående Volvo Ocean Race och även de svenska båtarna för Victory Challenge i America’s Cup 2007.