I Sverige finns det cirka 700 000 fritidsbåtar, enligt en stor båtlivsundersökning som gjordes 2004.. Över 500 000 av dessa båtar går att dra upp på en trailer. Ändå är kunskapen runt trailers i de flesta fall liten.
Vad behöver du tänka på när du köper en trailer?
Niklas Runeskär från Båt o Trailer i Stockholm ger svaren
Hjuldimension, stödhjul eller inte, rostproblem, underhåll? Och vad ska du se upp med vid köp av en begagnad trailer.
Niklas Runeskär från Båt o Trailer i Stockholm ger svaren
* Hjuldimension?
Viktigt med tanke på köregenskaper. Breda däck – säkert, smala däck vingligt. Vinterdäck: Dubb på bilen=dubb på släpet. Dubbfritt på bilen=dubb eller friktionsdäck på bilen. Friktionsdäck är märkta med M+S (Mud and Snow).
* Stödhjul/inte stödhjul?
Vilket underlag ska vagnen användas på?
Grus, sand, gräs, mjukt underlag så rekommenderas ett luftgummistödhjul, vanligen dim. 260×85. Asfalt, packat underlag så rekommenderas hårdgummistödhjul. Finns i olika dimensioner, vanligen 200×50.
Stödhjul bör vara av god kvalitet och ha en inte allt för brant stigning på gängstången, tänk på att vagnen ska vevas av från kulan på bilen och kan vara tungt lastad. Numer finns även bromspedal på stödhjulen som extra tillval för obromsade vagnar (EU-trailers) som är bra vid parkering i utförslut.
* Rostproblem?
Dagens vagnar är oftast galvaniserade. Ytskiktet kan vara olika tjockt så se upp med “snabbgalvade” vagnar. En bra tumregel är att ju gråare en vagn är desto bättre korrosionsskydd har vagnen.
* Underhåll?
Alla registrerade vagnar skall kontrollbesiktas. Från första registreringsdatum så ska vagnen in på kontroll efter 48 månader, därefter i
24 månadsintervall. Det är alltid bra att ta “ett varv” runt vagnen innan man kör iväg för att kolla positionsljus, körriktningsvisare, bromsljus, skyltbelysning, däck, kaross och katastrofwire. Inför besiktning bör vagnen lämnas in hos auktoriserad verkstad för justering av bromsar och allmän översyn.
* Vad se upp med på begagnatsidan?
Att köpa billigt är att köpa dyrt heter det ju – så även i den här branschen. En gammal vagn har oftast bromsar eftersom EU-trailers inte riktigt har kommit ut på begagnatmarknaden, och då kan bromsdetaljer för det första vara svårt att få tag på samt kosta en hel del.
Annat man bör tänka på är att axlarnas gummitorosion torkar med åren och behöver bytas i regel efter 15-20 år. Det går att byta torosionsstavarna men kostar ca 3000-4000 kronor.
https://www.batochtrailer.se/