Americas Cup har det körigt. Juridiska bråk i rättsalar i New York, dopingskandaler och allt möjligt tjafs. Under torsdagen presenteras dock den nya regeln för kommande Americas Cup båtar.
Det blir 90-fotare med deplacement på 23 ton.
Mr Grand Old Man i Americas Cup-sammanhang, Brad Butterworth höjer “The Auld Mug” efter segern i AmericasCup i somras. Efterspelet har mest präglats av juridiska hotelser och rättegång om hur nästa Americas Cup ska seglas. Dataföretaget Oracle med dess ägare Larry Ellison, tillika mannen bakom Team Oracles utmaning ser ut att ta poäng i den juridiska kampen mot en annan av världens rikaste män – Ernesto Bertarelli, Team Alinghi.
Designers från de sex olika syndikaten för det 33:dje Americas Cup har träffats regelbundet sedan den 15 september. Arbetet ska ha förts i en positiv anda och med hög effektivitet.
Den nya Americas cup ? regeln är en så kallad box rule. Maximal längd på båtarna blir 90 ft, maximalt djup 6,5 meter och maximalt deplacement under kappsegling 23 ton. Vad som inte nämns är bredden, vilket öppnar för spekulationer om nästa Amricas Cup kommer att seglas i flerskrovsbåtar.
– Regeln bygger vidare på den gamla Americas Cup ? regeln men skiljer sig i Version 5, det vill säga de nya båtarna blir stora, snabba och krävande, säger Tom Schnackenberg i det brittiska nyhetsbrevet Scuttlebutt.
Juan Kouyoumdjian, designer för Ericsson Racing Team men även för den brittiska utmaningen TeamOrigin:
– Att sitta i en serie möten med ordförande Tom Schnackenberg och komma fram till något så viktigt som hur nästa Americas Cup ? båt ska se ut har varit en ära och verkligen inspirerande. Människorna kring en sådan här uppgift, designers, ingenjörer och båtkonstruktörer är verkligen speciella. Mötena har varit effektiva och båttypen kommer att bli något alldeles extra. Utmanande att ta fram, segla och tävla med.
Nästa Americas Cup är planerad att avgöras i Valencia år 2009.
Kappseglingsnördar kan ladda hem den nya Americas Cup ?regeln här