Slutet för stressiga tilläggnignar eller ett system som reducerar en konstform till ett knapptryck? Det är upp till var och en att tycka till om det automatiserade tilläggningssystem som Brunswick Marine lanserar under CES i Las Vegas.
Informationen är knapphändig men det gör den inte mindre spännande. Under världens största tech- och elektronikmässa CES som årligen hålls i Las Vegas lanserar Brunswick Marine och Mercury ett system som ska kunna automatisera tilläggningar.
Än så länge finns systemet bara installerat på en conceptbåt av märken Boston Whaler, närmre bestämt en Boston Whaler 405 Conquest, men systemet har testats i skarpt läge och tycks fungera som det ska.
Framtagningen av funktionen är en del av Brunswicks större ambition som fått namnet ACES, en sammanslagning av Autonomy, Connectivity, Electrification och Shared Access. Med hjälp av stereokameror och finjusterade gasreglage i de tre aktersnurrorna på 600 hästkrafter och med 12 cylindrar vill Mercury och Brunswick göra tilläggningar till en barnlek.
– Vi vill visa att Brunswick engagerar sig inom hållbarhet, och erbjuder flera spännande ingångar till vatten- och båtlivet för olika användare. Allt detta samtidigt som vi presenterar unik, branschledande och konsumentinriktad teknologi som åtminstone håller jämna steg med och ibland överträffar avancerade teknologier inom andra områden, säger Dave Foulkes, vd för Brunswick.
En smidig funktion eller ett sätt att tillintetgöra en konstform? Avgör själv!
Mer än bara autonomi
Medan ”autodocking”-systemet endast går att prova i simulator under mässan finns det andra tekniker som lockar med skarpa test. Under mässan CES-mässan visar man nämligen även upp produkter från det nyförvärvade bolaget Flite. Motorgigantens ambition att slå sig in på e-foilmarknaden. E-foilbärdor som går att testa på mässcentrat.
I övrigt visas även de nya modellerna av de elektriska utombordarna Avator upp.. Ett ämne som kräver en egen artikel i sig och som du kan läsa om här!
Funnits till Penta i 3 år nu…
https://www.volvogroup.com/se/news-and-media/news/2021/jan/news-3864280.html
Hej Gustaf!
Mja, Volvo Penta har ett system som heter Assisted Docking vilket kräver input från föraren. Det Brunswick nu lanserar är ett system som med hjälp av stereokameror ”tar över” båten och lägger till utan att man som skeppare behöver göra någonting. Vi har efter lite diskussion på redaktionen kunnat ådra oss minnet att Penta testat liknande system men där man behövt sensorer i land för att få det att fungera vilket skulle gjort att tekniken endast fungerat i hemmahamn. Detta projekt lades sedan ner till förmån för Assisted Docking som vi själva kan skriva under på som ett helt otroligt system!
/Alfred, reporter