Test: Sargo 28 Explorer – ger sommarbåtliv året runt

Skitväder! Annat kan man inte kalla 25 grader, stiltje och sol när man ska testa en båt som är skapad för hårdkörning i alla väder när helst inte isen är för tjock. Se testen av Sargo 28 Explorer!

Hela poängen, resonerar vi, med att göra en fullfjädrad semesterbåt av en ganska grovt tillyxad hyttbåt måste väl vara att man ska kunna förlänga säsongen? Och att båten ska funka även när det inte bara är sol, högsommar och stiltje?

Se också:
Sargo 28 Explorer – första intrycken från testen

Det är åtminstone grundtanken vi framhärdar i när vi gläder oss åt breda gångbord, rejäla detaljer och kraftiga dimensioner i stort och smått. Till detta kommer också sjöegenskaper som skapar förtroende. Och som påminner oss att vädret denna dag i Nagu i Åbolands skärgård är det sämsta tänkbara.

Vi snackar alltså 25 grader, sol och stiltje men försöker göra det bästa av saken. Söka upp så stora svallvågor som vi kan hitta och fresta på så gott det går. Hela tiden men en längtan till en novembernatt, mörker, snöglopp och att få köra Sargo 28 Explorer med värmaren påslagen i en bäcksvart skärgård iklädd endast T-shirt och shorts.

Mjuk på insidan

Vädret till trots lär vi känna Sargo 28 Explorer som en snitsig balansgång mellan sagda grovis och en fullfjädrad semesterbåt. Eller en hårding på utsidan och en mjukis på insidan om man så vill. Kanske är det också det som allra mest skiljer Sargo från hyttbåtar över lag. Att man i detta fall har lagt extra mycket krut på det familjära ombord.

Viktigt med utseendet

Här saknas sålunda intet av bekväma kojer, pentry, toalettutrymme. Men mer imponrande är att man har lyckats få plats med allt detta utan att det känns det minsta trångt. Stort plus också för åkkomforten i akter-/salongssoffan där man inte bara sitter bekvämt utan också har full god sikt åt alla håll. Något som är allt annat än självklart på hyttbåtar över lag.

35,4 friska knop

Med en Volvo Penta D6 380 hk i motorrummet kommer vi upp i 35,4 knop som mest och hittar en föredömligt tyst, stabil och behaglig marschfart runt 25-30 knop (förbrukning 1,6-1,8 liter per sjömil). I farter under 20 knop tenderar Sargo 28 Explorer dock att sätta sig på baken vilket förstås påverkar förbrukningen negativt. Det förnuftiga valet står sålunda mellan att hålla sig i deplacementfart eller över 20 knop. Inga mellanting.

Se testen där vi än en gång passar på att be om ursäkt för det usla vädret.

Lämna en kommentar