En fantastisk Saga 27 i sina bästa år. Men tyvärr också med en dieselmotor som hade gjort sitt. Det var då tanken om eldrift väcktes. Sagt och gjort!
Eller i sina bästa år förresten. Det är just det som är grejen – att plastbåtar lever väldigt länge medan motorns livslängd är högst begränsad. Något som numera öppnar dörren för en frestande möjlighet.
Se också:
Elkonvertering – nytt ljudlöst båtliv med eldriven Saga
Vad sägs om att byta ut den gamla dunkande och ganska ineffektiva fossilmotorn mot något lukt-, avgas- och spillfritt? Eller en elmotor för att prata klarspråk?
Minimalt servicebehov
Det var vad familjen Lindblad–Ernvik gjorde. Ett drastiskt grepp kan tyckas. Speciellt som att elkonverteringen kom att kosta 200 000 kronor. Men å andra sidan – det skulle inköpet och monteringen av en ny dieselmotor motsvarande den gamla Volvo Penta MD21:an också ha gjort.
När allt ska sammanfattas så var beslutet att byta till eldrift helt rätt. För ljudnivåns skull men också för komfortens. Om inte annat så är det väldigt komfortabelt att slippa allt vad vinterkonservering, oljebyten, motorvård och översyn heter.
Allt om elkonverteringen
Se inslaget från Hamnens elbåtsmässa och när Alexander Lindblad Ernvik berättar om allt från beslutet och själva motorbytet till det nya livet med eldrift till sjöss.