Att motbevisa alla fördomar som finns om vattenskotrar – det är vad Valo Hyperfoil ska göra. En stor vision för ett litet flytetyg. Men under ytan gömmer sig högteknologiska bärplan och knäpptyst eldrift.
Den amerikanska båtindustrin förknippas ofta med stora V8:or, cigarettbåtar, dån, diesel och fart framför allt. Flera av dessa kvaliteter är sådant som direkt förknippas med vattenskotrar. Men ibland slår innovation igenom och något nytt tar plats i centrum.
Så är det med Valo Hyperfoil som presenteras under båtmässan i Fort Lauderdale under de kommande dagarna.
Bärplanstekniken bygger på mjukvara och är inte allt för olik den hos svenska Candela.
Flytetyget är en helelektrisk vattenskoter med hypermoderna bärplan som ger löften om en räckvidd på 60 sjömil i en marschfart på 27 knop. Lägger man sig på gasen ska skotern dessutom kunna nå hastigheter på uppemot 50 knop.
Högteknologiska bärplan
Bärplanen i sig är inte allt för olika de på svenska Candela. Med hjälp av mjukvara från Boundary Layer Technologies justeras dessa konstant för att garantera en jämn och säker foiling över vågorna. Men att elektrifiera och sätta bärplan på en vattenskoter har fler fördelar än bara lång räckvidd. Bullret som alltjämt förknippas med dessa maskiner blir som eliminerat av drivlinan på 45 kw.
– Valo kommer att vara snabb, smidig och otroligt upphetsande, samtidigt som den är nästan ljudlös och skapar noll vågor. Det kommer att vara som att flyga ett stuntflygplan, fast på vatten. Vi ser detta som en helt ny form av vattenbaserad rörlighet, säger Ed Kearney, grundare och vd för Boundary Layer Technologies som ligger bakom Valo Hyperfoil.
Teamet bakom vattenskotern har bakgrund inom allt från raketutveckling till att designa bärplan för America’s Cup-båtar och menar att expertisen gjort att man kunnat få ut en modell på endast fyra år.
Testkörning av prototypmodellen tidigare i år visade dock lägre hastigheter än de utlovade. Vad den färdiga modellen kan åstadkomma återstår dock att se.
Stor efterfrågan
Över 50 år har gått sedan världen såg de första vattenskotrarna. Sedan dess har såväl drivlinor som formspråk genomgått stora förändringar. Men troligtvis ingen så stor som denna. Vittran efter ny teknik har dessutom fått fler att öppna plånboken.
Inför båtmässan i Fort Lauderdale kunde Boundary Layer Technologies berätta att man fyrfaldigt överträffat det förväntade antalet förbeställningar och lyckats få in 3,3 miljoner dollar. En snabb överslagsräkning säger att det tyder på över 50 sålda exemplar där de första väntas levereras i början av 2024.
Priset då? För att bespara huvudräkning så innebär detta ett pris på 59 000 dollar eller drygt 650 000 kronor. Vi på Hamnen ser fram emot en testkörning så fort som en Valo Hypderfoil finns att tillgå.
Riktigt spännande med detta, tror verkligen på bärplan och den otroliga energieffektiviteten det medför. Tycker det gifter sig bra med en liten farkost för 1-2 personer som i sig då förstås väger mindre än en båt. Litet och effektivt, drar mindre energi och man klarar sig på mindre batterier.
Bara synd att den kostar så vansinnigt mycket pengar, något som förhoppningsvis reduceras drastigt(!) med tiden, antingen från denna tillverkare, eller en annan, så de kan ansluta sig till samma prisklass som traditionella vattenskotrar från exempelvis SeaDoo. (Inte för att detta per definition är en vattenskoter, men ah…)