Test: Quarken 27 – hyttbåt på stegat och välsvarvat skrov

Sportig, temperamentsfull, lättdriven och finessrik. Så lär vi känna Quarken 27 Cabin – på gott och ont. Se testen!

Ett sylvasst förskepp, kraftfulla tvärgående steg och ett föredömligt ljus och luftig interiör. Det är en bra början om man ska skapa en sjöduglig och övernattningsbar båt för snabba transporter i alla slags väder. Men till detta kommer också en rad annorlunda lösningar där överbyggnadens placering samt den trubbiga nosen bara när några exempel. Mer om det senare.

Se också:
Quarken 27 Cabin – första intrycken från testen

Vi har med andra ord att göra med en hyttbåt som är praktisk och sportig på samma gång. En båt som kommer med en jätteportion körglädje. Med standardmotorn, Yamahas sex-cylindriga 300-hästare, når man ledigt era toppfart på väl över 40 knop (43,4 knop i vårt fall och i måttliga förhållanden).

Skapliga siffror

Att skrovet är föredömligt lättdrivet bekräftas sedan av bränslesiffrorna där man kommer undan med en förbrukning på 1,6 liter Blyfri 95 per sjömil i 25 knop. I 30 knop går det åt 1,8 liter och – kanske lite förvånande – i 35 knop likaså. Det sistnämnda beror dock på att båten då balanserar ännu litet högre på sin vassa V-botten.

Som förare har man utmärkt överblick över instrumenteringen. Mest imponerar ändå sikten runt omkring där känslan av att sitta inne i en glaskupol och köra är påtaglig. Värre är det för passageraren som sitter närmast bredvid föraren och som helt och hållet saknar något att grabba tag i när sjön går hög.

Draperi för avskildhet

I övrigt är Quarken 27 Cabin en duglig bobåt, eller kanske snarare weekender, med en bra V-koj och en toalett som man kan gladeligen kan använda om man tycker att ett draperi räcker för att få avskildhet.

Breda passager

Och så var det detta med överbyggnadens placering och den trubbiga nosen där båda ska visa sig vara sluga grepp för att underlätta framkomligheten ombord. Hyttens placering till styrbord lämnar en bred gata (nåja) på den motsatta sidan att röra sig på. Allt medan den trubbiga nosen (sett till däcksytan) avsevärt förenklar klivet iland på en hala skärgårdsklippor.

Se testen!

Lämna en kommentar