En liten brasklapp är på sin plats, det är alltså världens snabbaste eldrivna produktionsbåt som vid bryggan som Hamnens Claes Olivecrona ska få ta en sväng med. Därtill hittar vi Evoys grundare i studion. Se inslaget som blev en av Elbåtsmässans verkliga höjdpunkter!
”Allt som kan elektrifieras kommer att elektrifieras. Det är bara en fråga om tid.” Så sammanfattar Leif Stavøstrand, Evoys medgrundare, den mist sagt fartfyllda testkörningen av världens snabbaste eldrivna produktionsbåt. Ett ekipage som består av en Goldfish X9 och Evoys Hurricane 400+ i kombination.
Mer från Hamnens Elbåtsmässa:
Lördagens sändning i efterhand
Söndagens sändning i efterhand
“Baljan” blir eldriven – KSSS minskar utsläppen vid Sandhamn
Första bilderna på RIB Unlimited 8HX: ”Beprövat fast bättre”
Jakt 12 – bäddar för ett eldrivet familjebåtliv
Enkelt beskriven är Evoy en norsk tillverkare av elektriska drivlinor till allehanda flytetyg, inombordare som utombordare. En tillverkare som har utvecklats i rask takt och som med stort självförtroende har gått från klarhet till klarhet.
Stora utmaningar
Därmed inte sagt att det har varit enkelt. Elektrifiering av båtlivet är en stor omställning som med stora utmaningar på vägen. Utmaningar som främst handlar om att få upp volymen i försäljningen och med detta få ner priserna. Men också om att vinna förtroende för elbåtar hos en inte sällan mycket skeptisk kundkrets. Och så förstås – presentera eldrivna flytetyg med acceptabel prestanda och räckvidd.
”Måste vara hög wow-faktor”
En rimlig gissning är att det ovan sagda har legat till grund för den hårda satsningen på världens snabbaste eldrivna produktionsbåt. Men så finns det ytterligare en anledning.
– Om man ska synas i sin marknadsföring så skadar det inte att visa upp något med en hög wow-faktor, säger Leif Stavøstrand.
Och wow-faktor är något som bjuds på, se inslaget från Hamnens Elbåtsmässa!