Redan 2025 kan en hybridelektrisk bogserbåt trafikera Göteborgs Hamn. Med metanolbränsleceller ska den bidra till hamnens gröna omställning.
Att konstruera en bogserbåt som drivs på annat än konventionella fossilbränslen och samtidigt håller samma prestanda är ingen lätt uppgift. Men inom ett par år kan världens första hybridelektriska bogserbåt med grön metanol i tanken bli en del av Svitzers flotta i Göteborg.
Under de senaste åren har rederiet gjort studier för att undersöka om konceptet varit möjligt med de tuffa driftskrav som en bogserbåt har. Dessa studier har visat goda resultat och nu går projektet in i nästa steg där en mer utarbetad design ska tas fram.
Enligt rederiets beräkningar ska den gröna metanolen spara in cirka 1 300 ton i koldioxidutsläpp. Detta jämfört mot en jämförbar bogserbåt med samma dimensioner i Svitzers flotta.
Läs även:
Göteborgsbolaget vill bygga världens första e-bunkerfartyg
Skärpt säkerhet i Göteborgs hamn – vakter beväpnas
Projekt mot en grönare hamn
Göteborgs Hamn har stora ambitioner i sitt klimat- och miljöarbete. Bolaget vill bli den ledande hubben för såväl bunkring som lagring av metanol i norra Europa.
– Svitzer har levererat säkra och effektiva bogseringstjänster till kunder i Göteborgs hamn i årtionden. Hamnens erfarenhet och position som en framväxande metanolbunkerhub, tillsammans med vårt långvariga samarbete och relation, gör Göteborgs hamn till en självklar plats för oss att ta i bruk det här världsunika fartyget, skriver Mathias Jonasson, vd för Svitzer i Skandinavien och Tyskland i ett pressmeddelande.
Framdrivningen av bogserbåten bygger på ett system med metanolbränsleceller och batterier. Detta ger bogserbåten längre uthållighet och färre begränsningar än ett helt batteridrivet fartyg. Metanolbaserade generatorer ombord kommer att kunna ge kraft utan att använda en alternativ bränslekälla.
– Omställningen till mer hållbara bränslen som grön metanol av yttersta vikt. Här i Göteborgs hamn ser vi fram emot att välkomna den här banbrytande bogserbåten när den tas i bruk under 2025, säger Göran Eriksson, VD för Göteborgs Hamn AB.
Ska vi vara först igen på en ny oprövad metod! Varför? Räcker inte med miljardförluster Bigasen på Hisingen. Låt någon annan gå före och ta vara på misstagen som göras.
Kul med utvecklingen men låt någon annan betala barnsjukdomarnaq