Decadence – den kanske mest obskyra superjakten hittills

decadence-andywaugh-andy-waugh
Båten är ännu bara ett koncept men enligt flera superjaktkanaler har designstudion nyligen gått in i planeringsstadiet för att bygga en jakt till en amerikans techmagnat. Bild: Andy Waugh Yacht Design

För att saker ska ske måste man våga drömma. Men ibland kan kanske drömmandet gå lite väl långt. Är det fallet med yachtdesignern Andy Waughs senaste vision? Avgör själv!

Konceptjakten har fått namnet Decadence och det är ett passande sådant. Men frågan är om det ens kan kallas för jakt då associationerna snarare dras till en sportbil från det glada 20-talet fast med vissa futuristiska inslag.

Namnet är däremot något den gör sig välförtjänt av – dekadens. För nog är detta ett alldeles utmärkt exempel på just urartning. Den 80 meter långa hämtar mycket av sitt formspråk från 1920-talet men med modern konstruktionsteknik. Tekniken i sig kallas SWATH och betyder small-waterplane-area-twin-hull. Dessa farkoster har cylindriska skrov som är sammankopplade med överbyggnaden på vardera sida.

Enligt designstudion själva ska detta ge ”unika och spännande estetiska möjligheter som ännu inte kunnat realiseras på marknaden för superjakter”.

Men det är inte bara det särpräglade utseendet som är en fördel. De cylindriska skroven ska reducera hur mycket båten kränger och rullar i sjö med hela 70 procent jämfört med en superjakt med enkelt skrov.

En enorm katamaran

Decadence är dessutom en riktig bjässe. Förutom att mäta 80 meter från för- till akterstäv har den ett spann på 30 meter från styr- till barbord. Storleken lär emellertid göra det svårt för schabraket att ta sig in i hamn. Men detta ska inte vara något problem då skrovkonstruktionen gör skutan tillräckligt stabil för att ligga på svaj vid höga vindstyrkor. Därifrån tar man sig in till land med hjälp av en av de två 14 meter långa tenderbåtarna.

Vad som kommer att driva Decadence framåt är ännu inte klarlagd. Från designstudion säger man bara att det kommer vara en ”nya och radikal drivlina” som ska minska energiförbrukningen med cirka 30 procent. Vissa av de renderade bilderna ger oss även en hint om att båten skulle kunna utrustas med uppblåsbara segel som förvaras i vardera ponton.

Är det ens sannolikt att det blir en jakt av detta? Ingen vet. Däremot så är det inte första gången som Andy Waugh designar en superjakt som utmanar och flyttar på gränser för vad ett flytetyg kan vara.

Lämna en kommentar