Ett mellanting mellan en traditionell båt och en svävare. Det är kombinationen som ska ge Nimbus nya elbåt en acceptabel räckvidd.
En båt som går på luft – bokstavligt talat. Det är vägen att gå om man ska få en acceptabel räckvidd i en elbåt, om man får tro Nimbus Group.
För ändamålet har de tecknat ett samarbetsavtal med de norska bolagen Pascal Technologies AS och Evoy AS avseende en gemensam utveckling av en konceptbåt i aluminium.
Se också:
Axopar inleder ambitiös satsning på eldrift med norska Evoy
Nimbus förvärvar amerikansk båttillverkare för 100 miljoner
Konceptbåten kommer att vara baserad på Pascal Technologies energieffektiva skrovteknologi, surface effect ship, och nyttja en elektrisk utombordare, framtagen av Evoy. Skrovteknologin för sagda surface effect ship kan bidra till kraftigt minskad energiåtgång och därmed underlätta en omställning till eldrift.
Under tillverkning
Båten håller som bäst på att tas fram under Nimbus Groups varumärke Alukin. Går det som man hoppas så ska ett första prototyp vara klar för testkörning redan om sex veckor. En båt som ska bestyckas med en elektrisk utombordare från Evoy.
Avsevärt minskad friktion
Pascal Technologies skrov bygger på en kombination av ett den traditionella båtens skrov och svävarens luftkudde. Något som avsevärt ska minska friktionen mot vattenytan. Tidigare tester ska enligt uppgift ha visat på energibesparingar på upp till 50 procent jämfört med traditionella båtar.
Minskad energiåtgång
– Genom samarbetsavtalet med Pascal Technologies och Evoy vill vi prova teknologier som skulle kunna bidra till minskad energiåtgång. Eller ett mer hållbart båtliv om man så vill, säger Mats Jacobsson, teknisk direktör för Nimbus Group.
“Allt hänger på räckvidden”
Jan-Erik Lindström, VD, fyller i:
– Det hänger mycket på räckvidden om eldrift ska vara ett attraktivt alternativ till till fossila drivlinor, avslutar han.
Förutom ovan nämnda Alukin tillverkar och säljer Nimbus också varumärkena, Aquador, Bella, Falcon, Flipper, Nimbus och Paragon.