“Den där båten kommer att smälla på grund.” Det var vittnet Martin Björendahls bedömning när han såg Sjöfartsverkets båt komma körandes i Sandö hamn vid 21-tiden igår. Och mycket riktigt…
Av bilden att dömma så gick det nog lite fortare än de tillåtna 3 knopen som gäller på platsen när Sjöfartsverkets arbetsbåt Cappela gick på grund i Sandö hamn igår kväll. Något som även vittnet Martin Björendahl kan intyga.
Se också:
SSRS rapporterar – 200 utryckningar på grund av grund
– Jag och sonen var nere i hamnen för att fotografera solnedgången när jag först hinner tänka att en båt ser ut att gå på grund – bara för att i nästa ögonblick också bevittna det. Och ja, nog gick det lite för fort, gissningsvis kring tio knop.
Tung smäll
Som synes på bilden så hamnade båten högt upp och stod sedan stadigt på grundet. Något som inte hindrade föraren från att göra upprepade och desperata försök att backa loss.
Ingen AIS
– Men det var förstås lönlöst. När jag för säkerhets skull ringde på hjälp så hade varken Kustbevakningen eller Sjöräddningen blivit underrättad om vad som hänt. Ej heller gick den olycksdrabbade båten att spåra på AIS efter grundsmällen.
“Intern utredning”
Från Sjöfartsverket låter man meddela att man har initierat en utredning rörande grundstötningen samt att båtföraren har rapporterat händelsen till Transportstyrelsen.
Ett tips till Sjöfartsverket är att man snarast införskaffar Hydrographicas sjökort så kanske man slipper incidenter av den här typen.