M/Y Raket – “världens vackraste Petterssonbåt”

Raket_inledningsbild“Vackrare Petterssonare har jag aldrig skådat.” Så löd utlåtandet från träbåtsgurun Mats Ahrrénborg när han såg Raket för första gången.

Gisten, nedgången och i akut behov av en omfattande renovering. Det må vara. Men det som Mats Ahrrénborg såg var framför allt en riktig skönhet. Långa svepande linjer, en förhållandevis rak botten, med ett tydligt “släpp” i aktern. Och så så fördäcket förstås med sina dubbla motorluckor.

Se också:
M/Y Alba II – vårdad, älskad, sänkt och återuppstånden
Kreugers värstingbåt Loris med 24 liter cylindervolym

Ändå var det inte självklart att han skulle orka ta sig an detta renoveringsprojekt. Speciellt inte som han nyligen hade avslutat fem års renovering av Loris. Men nog orkade han likväl mobilisera all den kraft och ork som projektet skulle komma att kräva och idag är M/Y Raket återigen en av rikets starkast lysande träbåtsklassiker.

Ny köl, ny bordläggning…

Det första året gick till att byta ut kölen. Året därpå fick Raket en ny bordläggning under vattenlinjen. År tre kom en ny akterspegel vilket skulle innebära att även att de illa snedslipade däcksplankorna behövde avlägsnas och ersättas. Såväl på för- som akterdäcket varpå det blev pengarna tog slut och en ofrivillig paus i arbetet tog vid.

Välkommet telefonsamtal

Ett lika oväntat som välkommet telefonsamtal skulle dock sätta fart renoveringen igen. Det visade sig vara Eugen Wikström som minsann tyckte att det var kul att Mats och hans entusiastiska team renoverade hans farfars båt. Och ja, nog kunde han och hans kusiner tänka sig att stötta projektet ekonomiskt. Sagt och gjort. Dessutom klargjorde han att Raket hette Raket och inte Torped som man dittills hade trott.

Vägen var lång men efter flera års renovering kunde Mats Ahrrénborg sjösätta sin sköna Pettersson-ritade M/Y Raket.

12 friska knop

Raket ritades av CG Pettersson 1919 åt dåvarande kandidaten Carl Wikström. Hon byggdes i Södertälje som en öppen två sittbrunnars snabbgående motorbåt och med en 30 hästars Buffalo-motor gjorde hon 12 knop friska knop.

Carl Wikström hade minsann råd att åka ståndsmässigt till sjöss. Inte minst sedan han kom hem från USA med ensamrätten till det nya byggmaterialet Masonit som blev en stor succé.

Glas Kalles passbåt

Nästa ägare blev storseglaren Glas Kalle eller John Carlsson som han egentligen hette. Han nyttjade båten som passbåt till den egna ön Mansören. Vad som hände med Raket efter Carlssons tid är dock oklart ända fram tills hon hittades på en uppställningsplats av Ellen Ridderstolpe. Det var också Ellen som så småningom lät båten gå vidare till Mats Arrhénborg.

Efter ytterligare några år av renovering så var stunden kommen för installation av motor och drivlina. En marinkonverterad Corvette V8 som hotelldirektör Per Lydman donerade till projektet.

Raket har ställts ut och visats upp i många sammanhang. Ovan till vänster på båtmässan “Allt för sjön” i Stockholm.

Tio lager lack

Efter tre lager bets och och tio lager lack var det så dags för sjösättning och en första provkörning som i ett trollslag gjorde all möda värd. Eller som Mats Ahrrénborg uttryckte det när det begav sig 2007:

“Motorn mullrade dämpat under fördäcket. Raket sköt fart och gjorde sex knop på tomgång. Sedan 10 knop, 15 knop och så 25 knop på halvgas. C G Pettersson visste verkligen vad han gjorde när han ritade skrovet.”

Och vidare:

“Hon skar vattnet som en kniv och och sköt fart utan att riva upp vågor eller ställa sig på rumpan. Lätt och med en värdighet som endast ett sant fullblod i 88-årsåldern kan uppbringa.”

Och så till sist:

“Målet var att hinna få båten klar till veteranbåtfestivalen i Wasahamnen och det var på håret att vi hann bli klara. I triumf anlände vi till Djurgården med överhettade lager och många svettdroppar i pannan. Raket va äntligen återuppstånden. Hon fick festivalens renoveringspris och dess ägare kunde välförtjänt öppna champagnen och fira projektets fullbordan.”

Charter i grosshandlarstil

Idag går Raket som charterbåt “i grosshandlarstil” och kan bokas för en tur genom Stockholms kanaler, en middagskryssning till Vaxholm, till festen, eller varför inte till och/eller från bröllopet?

Källa: Motor Yacht Societys arkiv där man fritt kan gå in och läsa om över 600 av landets vackraste klassiker.

Foto: Mats Ahrrénborg privat.

Lämna en kommentar