Test: Highfield Patrol 700 – ett råskinn för tuffa tag

Rå, avskalad, stryktålig och svart som synden. Det är bara några av egenskaperna som gör Highfield Patrol 700 till en ovanligt hårdhudad RIB.

Prioriteringen är solklar. I Highfield Patrol 700 finns inte mycket till övers för soldynor, drickahållare och annat som brukar uppskattas under stillsamma färder till badviken. Tvärt om är den helt befriad från allt som kan gå sönder. Det som återstår är kraftigtdimensionerat – för att inte säga överdimensionerat.

Se också:
Highfield Patrol 700 – första intrycken från testen

Vi har alltså att göra med en särdeles stryktålig grovis där funktion går före flärd i varje detalj. Därav lasersvetsade pontoner i hypalon samt ett specialbehandlat aluminiumskrov – med allt vad det gör för stryktåligheten, beständigheten och livslängden.

Funktionen i första hand

Så fortsätter det med lösningar, finesser och egenskaper som är mer praktiska än något annat. Exempel på det är förarstolen som både funkar för körning sittandes och ståendes. Men som framför allt tar minimalt med plats när man vill skapa fri väg ombord.

På samma tema noteras också rejäla lastytor, sittvänliga pontoner och en stabilitet som gör det säkert att färdas även om man är många ombord.

Friskt temperament

Mindre stabilt är det dock i full fart med lite last då Highfield Patrol 700 balanserar skyhögt på sin vassa V-botten (26 grader) med minimal våt yta. Då krävs det också att föraren är på alerten med ratt, trim och reglage.

0,9 liter i 30 knop

Med en Mercury på 225 hk på akterspegeln kommer vi ledigt upp i 45 knop med en förbrukning på drygt 1,6 liter per sjömil. Betydligt lugnare blir det i 30 knop då man kommer undan med 0,9 liter bensin per sjömil och en märkbart tystare gång.

Utpräglad ovädersbåt

Som man kan förvänta sig av en RIB med 26 graders V-botten så kan man oftast kasta loss i förhållanden då andra båtar med fördel stannar kvar i tryggheten bakom hamnpirarna.

Se testen!

Lämna en kommentar