Sylvasst skrov och lasersvetsade pontoner i kombination. Det är grundingredienserna när vi testar om hårdingen Highfield Patrol 700 är så tuff som det påstås. Här är första intrycken.
Fjorton modeller på allt mellan 2,60 till 9 meter och en produktionstakt på 10 000 båtar per år. Det är fakta som talar sitt tydliga språk. Highfield har gett sig blanka fanken på att kunna leverera en RIB för alla behov. Testobjektet för dagen har en klar dragning åt det mer stryktåliga, råbarkade och tuffa.
Är det inte så, Claes Olivecrona?
– Jo, det får man säga. Det gäller dock alla Highfields RIB:ar med tilläggsbeteckningen Patrol där avsikten har varit att skapa en praktiska bruksbåtar för hårda tag.
Hur märks det?
– Dels genom kombinationen RIB och aluminiumskrov. Men så framhåller tillverkaren också byggmetoden med syrabad, pulverlackering och härdning i ugn – med allt vad det gör för stryktåligheten, beständigheten och livslängden.
Så Highfield Patrol 700 är en RIB utöver det vanliga?
– Det får vi se. Vi har en hel dag på oss här utanför Särö på västkusten med bra förutsättningarna i skiftande förhållanden. Och ja, jag har hunnit känna känna på båten en del men ber ändå att få återkomma med analysen i testen som publiceras inom kort.
Fler tidiga intryck?
– Ja, på temat grovis noteras stora fria ytor och en bärighet som verkar lovande. Inte minst om man är militär, sportdykare eller om bara vill vara många ombord med bibehållen sjösäkerhet. Jag har hört en siffra på upp till 14 personer men jag återkommer till det också. Sedan är själva styrpulpeten ovanligt väl tilltagen.
– Och så var det detta med skrovformen.
Ja?
– Man brukar som bekant säga att en bottenvinkel på 24 grader är mycket men här snackar vi om 26 grader. Det ska bli spännande att se vad det gör för köregenskaperna, avslutar Claes Olivecrona.
Se också:
RIB och hyttbåt i extremt tålig plast – vi testar Arctic 23