Test: Mantaray M24 – eldrift och bärplan är framtiden

En revolution i båtvärlden. Det är stora ord – men så får också Mantaray M24 andra båtar att verka hopplöst ineffektiva. Se testen!

Om en daycruiser av denna kaliber ska gå riktigt effektivt så måste den upp ur vattnet. Det blir tydligt när vi testar den nya svenska eldrivna bärplansbåten Mantaray M24. En båt vars foilingsystem är självjusterande och som bygger på en mekanisk lösning. Utmärkande är också det välsvarvade skrovet i kolfiber som inte bara ser fräckt ut, utan som också har de aerodynamiska egenskaperna ytterligare ökar effektiviteten.

Anmäl dig till Elbåtsmässan – Sveriges enda helt elektrifierade båtmässa med provåkning, expertpaneler och det senaste branschen har att erbjuda – här!

Se också:
Mantaray M24 – upp till bevis för den svenska bärplansbåten

Allt sammantaget bäddar detta för en härlig körupplevelse där känslan av att flyga inte är långt borta. Mest imponerar kanske ändå energiåtgången som stannar på en bit över 1 kWh per sjömil vilket motsvarar en bit över en deciliter (!) bensin om man räknar om energiinnehållet enligt Gustavs exempel i testen.

Fortfarande en prototyp

Det är förutsättningarna när Hamnens Gustav Morin kastar loss med denna svenska eldrivna bärplansbåt för en test. Och se, snart ska det visa sig att den är precis så snål och lättdiven som tillverkaren påstår. Må vara att denna prototyp också dras med en rad plumpar i testprotokollet.

Plumpar i testprotokollet

Innan Mantaray M24 är att betrakta som en färdig produkt måste glappet i styrningen åtgärdas. I dagsläget krävs det lite överseende, tålamod och finlir och balanserande innan man hittar det optimala gångläget. Vidare jobbar tillverkaren med den främre skidan vars sprut tyder på att allt inte står perfekt till.

Upp till 25 knop

Med en Stream Propulsion elsnurra (37-47 kW) på akterspegeln nås en behaglig marschfart på 22 knop och en toppfart på 25. Men även här finns utrymme förförbättringar, inte minst när det gäller accelerationen, då framtida versioner kommer att väga mindre än prototypen. Laddning sker via tvåfas (7-8 KW) och även gällande detta utlovas förbättringar.

Bekväm och sportig

I övrigt har båten det mesta som utmärker en daycruiser med en skyddande vindruta och en komfortabel sittbrunn. Som förare sitter man lågt, bekvämt och sportigt med bra översikt över instrumenten och i bra skydd från fartvind och rykvatten.

Bärplan är grejen

Plumparna i testprotokollet till trots väcker Mantaray M24 ett stort hopp om framtidens båtliv där bärplan i kombination med eldrift verkar vara grejen.

Se testen!

3 svar på ”Test: Mantaray M24 – eldrift och bärplan är framtiden”

  1. Finns det någon prisindikation?

    Funderar också på om det verkligen är ekonomiskt att göra den helt i kolfiber. Hur mycket spar man jämfört med glasfiber? Sätt in 10 kW mer motor och 10 kWh mer batteri så kan man kanske köra glasfiber? 10 kWh kostar inte mer än max 20 kkr idag.

    Svara
    • Om jag minns rätt från båtmässan i våras var det runt 2,7 miljoner för den eldrivna versionen. Men eftersom vikten är så känslig och batterier så tunga (och dyra) undrar jag varför ingen tillverkare har satsat batteri på säg runt 10 kWh i kombination med elmotor och sen en liten generator som bara genererar ström tillräckligt för att ladda upp batteriet och hålla marshastighet i foilande läge. Borde vara billigare och avsevärt lättare, i alla fall om man ska ha en räckvidd på 50 sjömil och lite säkerhetsmarginal på det.

      Svara

Lämna en kommentar