80 friska miljoner till båtdelningstjänsten Skipperi

Skipperi_båtuthyrning_HamnenBåtdelningstjänsten Skipperi, som erbjuder båtliv via medlemskap och båtuthyrning, tar in 7 miljoner euro i finansiering för att expandera till Australien och USA.

Det allmänna intresset för vårrustning, vård, underhåll och allt annat som kan räknas till båtlivets baksida, verkar minska i allt snabbare takt. Åtminstone om man ser till Skipperis framfart, en båtdelningstjänst som erbjuder båtliv via medlemskap och båtuthyrning tillika en tjänst som också strävar efter att göra båtlivet tillgängligt för så många som möjligt.

Vill expandera till USA

Nu är siktet inställt på att expandera verksamheten till Brisbane, Australien och flera platser runt om i USA samt utveckla sin plattform och stärka sitt team. Affärsidén bygger sålunda på en abonnemangsbaserad båtdelningstjänst som ger medlemmarna tillgång till båtarna i Skipperis flotta.

Båtmänniska eller bara båtägare?

Allt sammantaget går detta helt i linje med en spaning som Hamnen publicerade under rubriken “Är du båtmänniska eller bara båtägare?”. Enkelt sammanfattad beskriver den hur dagens båtägare gärna åker båt utan att för den skull delta fullt ut i båtlivet. Allt enligt devisen “gärna en båttur, men inget runtomkring-tjafs”. Bort med allt vad båtvård heter. Bort med underhåll, klubbgemenskap och gemensama sjö- och torrsättningar.

 

Tiden då vårrustning, vård, underhåll, och tillsyn av sin båt på vintern samt sjö- och torrsättning var en del av båtlivet känns allt mer avlägsen.

Vårrustning del av båtlivet

Svunnen är alltså den tid då båten var allt och båtlivet var det som fick ta all ledig tid – från det första skraptaget i vårsolens bleka sken tills den sista saftdunken med sand hade hängts upp i presseningens öljett efter torrsättningen i höstmörkret. Det är något som den  moderna båtmänniskan helst slippa. Däri ligger också förklaringen till det stora utbudet av könlösa dagtursracers som knappt går att skilja från varandra.

Golf på eftermiddagen

Men könlösa eller ej. Dessa dussinbåtar gör ändå sitt jobb. De fraktar den moderna båtfamiljen snabbt och bekvämt (nåja) till badviken. I brist på genuint intresse klagar de inte så länge båten går lika snabbt på vägen hem så att de hinner med en golfrunda samma dag.

Läs hela krönikan här och tyck till om vart båtlivet är på väg.

 

Skipperis pressmeddelande i sin helhet:

För många människor är besvären och kostnaderna med att äga och förvara en båt för stora vilket innebär att de inte får njuta av att komma ut på vattnet med familj och vänner. Med ett uppdrag att göra båtlivet enkelt, prisvärt, hållbart och problemfritt erbjuder Skipperi två huvudsakliga tjänster för att få ut fler människor på vattnet på ett säkert sätt.

400+ båtar

Skipperi Fleet är en abonnemangsbaserad båtdelningstjänst där registrerade medlemmar kan njuta av obegränsad användning av någon av de 400+ båtarna i 6 länder med bara några få tryck i en app – med båtar i Australien och USA på väg. Skipperi Fleet har inga registreringsavgifter, vilket innebär att användarna endast betalar en månadsavgift under säsongen och sina egna bränslekostnader. Dess andra tjänst, Skipperi Rent, är en båtuthyrningsplattform.

Positiva reaktioner

– När vi lanserade Fleet så blev det snabbt uppenbart att de trösklar som ägande skapar har begränsat båtlivet för många. Det har varit fantastiskt att kunna erbjuda någonting nytt som öppnar upp båtlivet och få höra alla positiva reaktioner från kunder. Med den här investeringen så ser vi fram emot att snabba på förändringen och låta delning ta ännu mer plats på sjön, säger Axel Nordman, vd Skipperi Sverige.

Praktisk båtutbildning

Att boka och checka in görs i Skipperi-appen, faktum är att 73,5% av Skipperis Fleet-användare abonnerar på tjänsten tack vare tjänsten enkelhet. Skipperi tar hand om båtarnas underhåll, utrustning, försäkringar och tillgänglighet. För att se till att båtlivet är säkert för både nya och erfarna båtförare erbjuder Skipperi teoretisk och praktisk båtutbildning genom sin Skipperi Akademi och kräver att båtförare klarar Skipperis båtexamen eller har nödvändiga lokala tillstånd.

Fler ska njuta båtliv

– Skipperi är en viktig partner för oss. Det är det enda IT-företaget som har utvecklat och redan driver en effektiv digital plattform som kan tillhandahålla sömlösa tjänster för att hjälpa fler människor att njuta av havet och lösa den ineffektiva och kostsamma dagliga verksamheten som många båtklubbsföretag står inför. Vi hoppas kunna skapa en starkare relation och påskynda utvecklingen av delningsekonomin genom denna investering, säger Toshiaki Ibata, Chief General Manager of Marine Business Operations på Yamaha Motor.

Modern teknik

Skipperi använder geofencing och AI för att skapa smidiga upplevelser för sina medlemmar. I plottern varnas användare om grunt vatten, fartbegränsningar och fågel- och sälskyddsområden. Dess AI hjälper också till att identifiera skadefall på båten, skickar dess plats och ett meddelande till serviceteamet för att reparera den.

40 500 reservationer

År 2022 gjordes över 40 500 reservationer med Fleet-båtarna, med en genomsnittlig restid på 3,8 timmar och en genomsnittlig körsträcka på 16 sjömil. Möjligheten att göra korta resor överkomliga gör att användarna kan stödja lokala företag i närliggande områden och skärgårdar. Dessutom är dess fokus på cirkulär ekonomi också populär bland städer, som har gett Skipperi tillgång till efterfrågade båtplatser, eftersom det ger hundratals människor tillgång till båtliv istället för en enda familj.

Lämna en kommentar