Världens störta båtmässa pågår för fullt. Hamnen är på plats och frossar i bulliga förskepp, raka stävar och stora fönster. Häng med!
Att koppla grepp om världens största båtmässa är inte lätt. Fattas bara då den består av 16 hallar. Düsseldorf-mässan är också platsen och tillfället där många båtproducenter väljer att avtäcka sina nyheter med buller och bång. Helst samtidigt.
Fler spaningar i Düsseldorf:
Nimbus 465 Coupé – anrika märket satsar på trawler
Boot Düsseldorf – världens största båtmässa öppnar i helgen
Nimbus W11 – walkaround med sinne för sol och bad
Mitt i allt detta försöker Hamnens utsända reportrar skapa sig en helhetsbild. En bild som i ärlighetens namn spretar även om det går att skönja en del trender.
En av otaliga avtäckningar på båtmässan i Düsseldorf.
Frosseri i lyx
En tydlig sådan är att varken krig, kriser eller pandemier verkar påverka lyxjakterna i omsusade hall nummer sex där superjakterna fortsätter att växa såväl på längden som på bredden för varje år som går.
Att det överhuvud taget går att baxa dessa bjässar in under ett och samma tak kan vi tacka Floden Rhen för, som ligger lägligt till bara några stenkast bort. Oavsett vad så är hall 6 ett gränslöst frosseri i lyx och flärd som vanliga dödliga annars inte har möjlighet att beskåda på nära håll.
Rakare, fylligare och ljusare
Växer gör också båtarna i de övriga hallarna och det på ett sätt som kan kallas för en tydlig trend. Vi talar om fenomenet med allt rakare stävar, länge vattenlinjer och fylligare förskepp och luftsmorda steg i kombination. Något som förstås bereder mer plats i förruffarna men som kanske framför allt ger båtarna en ny och annorlunda körupplevelse än vad vi minns från förr.
Raka stävar och långa vattenlinjer dominerar – här en Prestige M48 som är en lyxig motorkatamaran.
Cementerat gångläge
Förbi är den tid då en skicklig förare kunde överglänsa en medelmåtta med hästlängder bara genom att trimma riggvinkeln smartare. Dagens båtar antar självmant sin förutbestämda attackvinkel i sjön som föraren sedan har att finna sig i. Att försöka trimma upp eller ner nosen på båten lönar sig knappt alls.
Skrovfönstren växer i antal och storlek vilket Absolute 62, Grandezza 30 WA och Princess V40 är bra exempel på.
Varde ljus!
Sist men inte minst konstaterar vi ett allmänt frosseri i fönster och ljusinsläpp i fritidsbåtar över lag. Inte nog med att fönstren i skrovsidorna blir fler. De antar också allt mer extrema former.
Tiden då klivet ner i en båtruff var detsamma som att avskärma sig från resten av världen är förbi.
Hamnen återkommer med fler trendspaningar från båtmässan i Düsseldorf inom kort.